La meva llista de blogs

dimecres, 1 de juliol del 2020

Competència informacional IX


D’entrada
1.- A l’hora del “Big data”
2.-Competent en informació
Publicitat i manipulació
3.-El consum en massa, un fet recent
            3.1.-Com és la societat de consum
            3.2.-La cara negativa de la societat de consum
            3.3.-El moviment consumidorista
            3.4.-Què vol dir ser un bon consumidor
3.5.-Com vendre el que no es desitja comprar
3.6.-En què gasto els diners
4.-Què és la publicitat?
            4.1.-Com funciona la publicitat
            4.2.-Els paradisos de la publicitat
            4.3.-La publicitat, art i presència
            4.4.-Models i funcions
            4.5.-Ordeno i mano... però també insinuo
5.-Els mitjans publicitaris
            5.1.-La publicitat gràfica
            5.2.-La publicitat sonora
            5.3.-La publicitat audiovisual
            5.4.-Anàlisi d’un anunci de publicitat estàtica
            5.5.-Anàlisi d’un anunci de publicitat dinàmica
            5.6.-Passos de la publicitat. Com neix una campanya publicitària.
6.-Els rols socials a la publicitat
            6.1.-Publicitat i manipulació
            6.2.-La publicitat al servei del ciutadà
Prop del paper
7.-Les biblioteques
8.-Les hemeroteques
9.-Les biblioteques especialitzades
10.-Els arxius
Només a la pantalla
11.-La xarxa
12.-Aprendre a llegir informació
13.-Literacitat i multiliteracitat


Només a la pantalla
11.-La xarxa. Aprendre a llegir informació.
Possiblement coneixes determinats aspectes de la xarxa, programes i aplicacions que presenta i ofereix. Aquí només ens referirem a aquells que et permeten obtenir la informació que busques, per això és essencial que aprenguis a llegir la informació que hi ha penjada a un o altre web ja que, com saps, la quantitat és tan immensa i tan poc controlada que les possibilitats d’ofegar-se en un mar de dades són nombroses.
Aprendre a llegir informació vol dir:
  • Afrontar els hipertextos que hi ha a la xarxa.
  • Ser capaç de llegir i extreure la informació que es necessita.
  • Saber trobar el que es busca, ser capaç d’accedir a la informació precisa..
  • Ser capaç de llegir lletra impresa i interpretar-la.
  • Ser capaç de llegir imatges multimèdia i interpretar-les.
  • Ser capaç de llegir i escriure en diversos formats.
Tenir les capacitats que acabem de descriure vol dir tenir LITERACITAT.
12.-Literacitat i multiliteracitat.
Per saber llegir cal:
Trencar el codi→→Participar→→Usar el text→→Analitzar el text→→Trencar el codi
que vol dir:
Interpretar→→què significa per a mi→→Què en puc fer→→que fa el text per mi→→ →→interpretar
12.1.Trencar el codi. Interpretar.
Vol dir:
  • Ser capaç de descodificar el llenguatge.
  • Ser capaç de parlar, reconèixer i interpretar paraules o frases.
  • Ser capaç de reconèixer la morfologia, la sintaxi, el vocabulari, la puntuació.
  • Ser capaç de reconèixer l’estructura d’un text, per exemple el plantejament, nus i desenllaç d’una trama.
12.2.-Participar. Què significa per a mi.
Aquí hi intervenen coneixements previs com l’experiència, la cultura i coneixements que ja tens, etc.
Exercici: Pots dir de què creus que tracta cada una de les pel·lícules que tenen el títol següent:
  • Benvingut a la fi del món.
  • De tal pare tal fill.
  • Retornats.
  • Diamants negres.
Ara cerca a internet l’argument i indica si coincideix amb el que havies pensat. Pots fer el mateix amb els `programes de televisió que tenen el títol següent:
  • Via llibre
  • 10 cites.
  • Generació digital
  • Ànima
  • Estrelles de la gran pantalla.
12.3.-Usar el text. Què en puc fer.
Unes mateixes paraules tenen funcions diferents segons el context, el propòsit, el lloc o qui ens escolta.
Si una ruta per una població passa per davant d’un edifici antic i el guia diu que allí hi havia hagut una “taverna de mala nota” o una “casa de tracte” perquè en el grup hi ha nens o nenes. Què volia dir? Significa el mateix si una persona fa un “tracte o negoci”? Significa el mateix que el professor et digui que has tret “mala nota”?
Ara imagina que ets el responsable de la centraleta telefònica d’un gran hotel. Què diràs quan despengis el telèfon? Què li diràs a una persona que truca de fora i que l’has de deixar en espera? Què li diràs a un client de l’hotel al que has de passar una trucada de fora?
12.4.-Analitzar el text. Què fa el text per a mi.
  • Ser crítics amb els textos.
  • Els textos no són neutrals, parlen des d’un punt de vista, el destaquen, en callen altres.
  • Quina intenció té?
  • Quin propòsit té l’autor?
  • Vol influir en el lector?
  • Quins valors té el seu autor?
  • Quin valor té el muntatge d’un text, amb fotografia o no, a la pàgina d’un diari?
    • Tipus de foto.
    • Mida de la foto.
    • Mida del titular.
    • Posició a la pàgina (de dalt a baix i d’esquerra a dreta).
Exercici sobre la portada d’un diari:
1/ Quina és la notícia més destacada?
2/Per entendre aquesta notícia has d’entendre a quina secció pertany ()nacional, internacional, economia, esports, cultura...)?
3/Analitza el titular. Hi ha adjectius? Hi ha verb? Alguna paraula té o pot tenir un doble sentit?
4/Hi ha alguna paraula destacada (negreta, cursiva) Per què?
5/Observa la fotografia. Què s’hi veu?  Pots relacionar-la amb el titular?


13.-Multiliteracitat
Diem que tenim muiltiliteracitat si, a més de tenir literacitat, és a dir de saber llegir i interpretar, tenim pensament crític i som capaços de preguntar-nos el perquè de les coses. A més cal tenir domini de les tecnologies de la informació i el coneixement, de manera que estem alfabetitzats informacionalment i aprenem a aprendre durant tota la nostra vida.
La multiliteracitat permet:
  • Reconèixer quan una informació és completa i acurada i constitueix la base per a poder prendre decisions intel·ligents.
  • Reconèixer quan necessitem encara més informació.
  • Formular preguntes relacionades amb les necessitats d’informació.
  • Identificar possibles noves fonts d’informació.
  • Desenvolupar amb èxit estratègies de cerca.
  • Accedir a la informació, avaluar-la i organitzar-la de manera pràctica.
  • Integrar la informació nova en els coneixements previs que ja tenim.
  • Utilitzar aquesta informació, ser crítics i resoldre problemes.
Exemple: compro un moble que s’ha de muntar, apareix a la caixa una peça o una eina que no sé per què serveix. Què haig de fer?
Una persona alfabetitzada en informació:
1/Sap determinar quina informació necessita i l’amplitud d’aquesta informació (si necessita només una informació introductòria o li cal aprofundir).
2/Sap trobar la informació d’una manera efectiva i eficient.
3/ Sap avaluar críticament aquesta informació.
4/Sap incorporar la informació seleccionada i avaluada al seu coneixement.
5/Sap utilitzar la informació de manera efectiva per a una finalitat o propòsit concret (no guarda tot el que troba sinó només allò que li pot ser d’utilitat).
6/És capaç d’entendre els aspectes legals, econòmics i socials sobre l’ús de la informació (per no ser acusat de plagi, posem el cas).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada