Primer
accèssit de "Breu assaig de divulgació sobre temàtica vilafranquina",
del V. Concurs Sant Ramon de Penyafort, 1977. Publicat a “Olerdulae”, n. 02.
Maig 1977
A la taula i al llit, al primer crit (popular)
Menjant e bevent se fan les amistats (Eiximenis) Quina olor que s'ha sentit/ No és pólvora: és el rostit! (rodolins del Dr. Estalella, de l'auca de la Festa Major de 1930, il·lustrada per Pau Boada)
A la taula i al llit, al primer crit (popular)
Menjant e bevent se fan les amistats (Eiximenis) Quina olor que s'ha sentit/ No és pólvora: és el rostit! (rodolins del Dr. Estalella, de l'auca de la Festa Major de 1930, il·lustrada per Pau Boada)
A
manera d’introducció
Els
costums i tradicions de l'art de la cuina es perden en la fosca dels temps,
essent molt difícil de trobar referències a aquesta activitat, ja que el seu
mateix caràcter quotidià la fa passar desapercebuda. Malgrat tot, hem de
considerar que la font primera d'alimentació són sempre els productes de la
terra que es troben més a l'abast. En el nostre cas hem de pensar tot seguit en
l'oli, el blat i d'altres cultius típics de la nostra terra, juntament amb les
diverses espècies d'aviram, tot ben adobat amb el vi que el camp penedesenc
ofereix tan generosament.
Abans
de continuar endavant, cal fer una breu consideració, per tal de no fer-nos
embolics. La posició de la vila en relació amb les terres que l'envolten
produeix una atracció natural en aquestes i, per tant, en la gent que hi viu.
Vull dir amb això que a l'hora de parlar de la teca, hem de tenir en compte que
mai no s'ha menjat igual : els vilafranquins treballaven en oficis repartits en
els diversos gremis, mentre que la gent de les masies i poblets de la rodalia
eren els qui alimentaven materialment els vilatans. Aquest fet, que per altra
part és perfectament lògic i comprensible, ha produït de vegades fenòmens
estranys com el fet que quasi tot l'aviram de les masies es venia al mercat
vilafranquí, i podríem dir que els pagesos no tastaven altre animal que no fos
el porc, i en anys de misèria —que n'hi havia molts— ni això, mentre
s'alimentaven sobretot de caldo vegetal. A la vila passava tot el contrari, la
gent menjava caldo d’animals, escudella i una carn d'olla especial, amb molt
poc o gens de porc, ja que els productes d'aquest animal van arribar a
Vilafranca molt tard, com ja veurem després. Així, dones, tinguem en compte que
si no s’especifica, estem parlant de la taula a la vila durant un llarg període
de temps que aniria, si fa no fa, des de començament del segle XVIII fins abans
de la guerra del 36.
No
voldria entrar en consideracions més generals sense donar algunes noticies
referents als costums de la taula que he anat recollint de treballs molt més
generals i que són més aviat cau de curiositat que no pas fonts precises per a
recolzar una hipòtesi. Així, el 14 de desembre de 1282, Pere II, el Gran es
dirigia als vilafranquins dient (segons traducció del llatí al castellà feta
per Mn. Coy):
"Sabet
que Nos, Dios mediante, iremos á esta Villa, mañana domingo. En su consecuencia
os mandamos que nos tengáis preparada cena en la que haya dispuestos 80
carneros, 3 vacas, dos lechones de carne salada, 80 pares de gallinas, 200
sueldos de pan y de vino, tanto cuanto fuere necesario para nosotros y nuestra
familia.
Item
100 quarteras de cebada y... cera, y todo lo demás necesario para nuestra dicha
cena, según os manifestarán nuestros oficiales... "[1]
Aquest
és, sens dubte, el document més antic que ens parla de la teca, i demostra que
el rei portava un bon seguici que gaudia de gana i de salut, encara que hem de
suposar que la feina va ésser per als vilafranquins, un cop va ser fora tot
l'acompanyament reial, ja que aquells no eren pas anys d'abundor.
La
següent noticia la dóna en Pere Mas i Perera, tot parlant del segle XIV:
"En
un fogatjament d'aquella centúria, tal Com jo reportava, hi figuraven:
sabaters, adobers, barretaires, confiters, sastres, paraires, ferrers,
argenters, teixidors, llauradors, fusters, ballesters i forners. En un altre
cens de 1420, hi trobem, a més a més, drapers, mercaders i carnissers. Aquests
oficis configuren una població agrícola i industrial, una vila rural".[2]
Malgrat
tot, no és gens segur que aquests forners es dediquessin a fer pa. Més aviat
cal pensar en algun ofici de manufactura en què es feia servir el forn, ja que
segons Mn . Coy, la Confraria de Sant Macari i Sant Josep, que el rei va
aprovar el 16 de març de 1388, estava formada per: "... los prohomens
fusters picapedrers mestres de cases ballesters et torners..."[3]
El
que sembla indubtable és que el pa es feia tot o quasi tot a les cases
particulars. Però, per altra banda, sorprèn que ja en aquell temps hi haguessin
confiters (que tenien sens dubte als seus forns), noticia que no fa sinó
demostrar que als vilafranquins del segle XIV ja eren llaminers. Recollim
encara una altra dada curiosa que ens ofereix el "Llibre Verd"
referent a l'estada del rei Felip III a Vilafranca, al 26 d’abril de 1599, a
qui els vilafranquins van fer diversos obsequis, segons recull Mn. Coy:
"E
mes fonch donada ordre á dit Clavarí que compras la volatería vins i altres
cosas per fer lo present á sa Magt. com en semblants ocasions se acostumat de
fer la Universitat al qual foren donats los diners necesaris per dits jurats
pera comprar tot lo necesari y així li fonch donat un memorial que compràs las
cosas deval scritas: 50 capons-50 gallinas 12 galls dindis, 12 ochas-24
colomins-2 badelles de llet-12 moltons de los miliars de la vila-12 anyells -12
cabrits de llet-2 cargas de malvesia de Sitjes- -2 cargas de vi trobat blanch-2
cargas de vi claret -mitja carga de vinagre blanch-20 quartera de ordi, 2
quarteras de sivada-10 de avena.
"Fonch
donat orde á dit Clavari que fes pastar á dos flaquers de la vila un dia abans
que arriba sa Mg. cinch cents pans de deu unsas molt ben florejada la
farina".[4]
Com
veieu, la feina de flequer o forner ja havia travessat en aquest temps el
domini privat per a convertir-se en una activitat pública. No seria difícil
poder afirmar, dones, que entre aquests n'hi ha que també fan pastissos. Per
altra banda, podem comprovar que els nostres avantpassats van aprofitar
l'oportunitat par a promocionar l'aviram, encara que en el text no s’especifica
si també obsequiaren al rei amb els famosos ous rossos.
No
voldria deixar passar aquesta introducció sense fer una petita al·lusió als treballs
recents d'Antoni Massanell i Esclassans sobre la població vilafranquina al
segle XVII. Segons ell, l'any 1657 hi havia ja set forners a la vella: dos al
carrer de la Font; dos mes al carrer de la Cort, un al carrer de Puigmoltó, un
altre al carrer del Pou de la Pina, I un darrer al carrer de la Fruita.[5] Segons aquest
mateix estudi, l'any 1680 n'hi havia ja onze.[6] Per altra
banda, diu l'autor que l'any 1657 dos taverners tenien estada a la plaça de
l'Oli, encara que a l'any 1680 ja havien quedat reduïts a un de sol.[7]
Quatre notes de
sobretaula
Els
vilafranquins ja fa temps que portem al damunt una falsa llegenda que ens acusa
de panarres. Jo creo que això no és pas veritat, car el panarra no sap fruir de
la bona cuina, i els vilatans hem estat —sempre que s'ha pogut, és clar – uns
entusiastes dels plaers de la panxa. Però és cert que a la cuina tradicional
vilafranquina el pa no hi fa gens de mal paper: les sopes d'all sempre anaven
acompanyades, tant a la vila com a pagès. Aixi ens ho recorda en Josep Junyent:
"Encenia
el foc de la llar i hi posava a bullir l'olla de les sopes d'all. Una llesca de
pa torrat, untada amb un gra d'ali i un raig d'oli, era un bon complement per a
la primera minestra del dia. "[8]
L'element sòlid
també era present a les sopes de farigola i, sobretot, en les de pa amb ou (o
sense, en èpoques dolentes). Fins i tot era un costum molt vilafranquí posar
trossos de pa dintre el brou. A la vila sempre s'ha menjat brou d’animal, o
escudella, mentre que a les masies i poblets de pagès: "Al vespre, les
sopes de suc de la verdura del temps... "[9]
Això, ja ho he
dit abans, ha diferenciat molt les dues cuines, com després veurem.
Juntament amb
l'escudella arriba la carn d'olla, indubtablement el plat més meravellós de la
cuina catalana. A Vilafranca, però, aquest requisit ha sofert una evolució
singular, deguda a circumstàncies socio- econòmiques que intentaré relatar tot
seguit.
La típica carn
d'olla catalana es compon de gallina, menuts de pollastre (fetge i pedrer),
vedella, cansalada (que no sigui rància), botifarra blanca i negra, la famosa
pilota (que es fa amb parts iguals de carn magra de vedella i de porc, ben
aixafada i trinxada amb julivert, i tot lligat amb ou i molla de pa), patates,
col, pastanagues, cigrons i mongetes seques, i en els millors temps orelles,
cues, morros, peus i magres de porc. Dic en els millors temps, perquè no és una
barbaritat afirmar que la carn d'olla completa quasi no s'ha vist mai a la
vila, i a pagès ben poc. Els pagesos acostumaven a comprar un porquet al Firal
que no revenien a Vilafranca, sinó que el feien servir per a les seves
necessitats, però, per altra banda, venien a la vila tot l'aviram, de manera
que ells no menjaven quasi mai animals de ploma, i els vilatans molt poc de
porc, ja que, com he dit, el mercat del Firal no solucionava les necessitats de
porc per a la vila. Així, doncs, la carn d'olla va esser sempre escarransida,
fins que va arribar a Vilafranca la burgesia comercial dels porcaters. Així
s'explica la ràpida empenta que va prendre aquesta activitat i com a la Guia de
Vilafranca de l'any 1949 —en els difícils anys de la postguerra— hi ha
enregistrades 13 botigues de cansaladers.[10]
Amb aquests van
arribar a la vila el bacallà i les arengades, que va ser l'única classe de peix
que es va menjar durant molts anys a Vilafranca i als seus voltants, malgrat
que no ens trobem pas lluny de les viles marineres. Com ens recorda Josep
Junyent: "A l’hora de dinar, l’arròs amb bacallà... Al vespre... unes
quantes patates acompanyades d'una arengada escalivada... ".[11]
El negoci del
bacallà va agafar una empenta tan gran que un bon dia, abans de la guerra
civil, tres importants cansaladers de la Vila, en Valls, en Vives i en Garriga,
van formar una empresa de bacallà i pesca salada que abassegava tot el mercat
d'aquests productes de mitja Catalunya.
Parlar de la
teca a casa nostra vol dir, sens dubte, parlar de l'aviram. Hem de pensar que
l'origen del mercat del dissabte és segurament als animals de ploma que els
pagesos porten a vendre a la vila des de temps immemorial i, sobretot, en dues
dates ben significatives: per la fira del Gall i abans de la Festa Major, car
el rostit ha estat durant molts anys el plat fort de la teca dels dies de festa
grossa: "El sol apreta i l’estómac protesta. Si que és tard! Pels carrers
flota una insolent olor de pollastres que s'han rostit a cal forner i en
untades greixoneres i sota el sudari d'un tovalló immaculat són portats a
casa."[12]
Aquest és
sempre un dels millors records que ens queda de la Festa Major, o bé de la
diada de Nadal. I tota la resta ja és lletra menuda, els altres animals són de
segona fila a casa nostra comparats amb els de ploma. Són els de cada dia.
Malgrat tot, no vull continuar sense esmentar alguns plats força interessants,
com poden ésser els cargols, les costelles a la brasa, els rovellons amb
botifarra, o la perdiu i el conill. A més a més, els vilafranquins hem estat
sempre molt amics de les samfaines i els alliolis amb aquests plats que per a
nosaltres són de segona fila.
Em sap molt de
greu no poder parlar del vi de la terra que tan bé s'adiu amb tots aquests
tiberis, però ja ens hem allargat massa, i és hora d'anar per les postres. Em
sembla que no descobreixo res de nou si dic que els vilafranquins hem estat
sempre molt llaminers. Cada diada assenyalada té un requisit per cloure-la: les
coques típiques de casa nostra, els borregos, els bufats, els tortells, les
mones, els panellets, les neules, els carquinyolis i vi dolç de la collita.
Jo no sé per
quina raó, però dos dels esperits més selectes que ha donat la nostra
"senyora vila" van créixer tot anant i venint per l'obrador d'una
pastisseria. Ja sabeu que em refereixo a Mn. Trens i a Pau Boada.
Ara ja sols
resta el cafè, la copeta i un puro per a fotre-li foc. Bon profit.
Vilafranca,
novembre-desembre 1976
[1] Agustín Coy y Cotonat. Vilafranca de! Penadés. su historia y
monumentos. Barcelona, 1919. P. 161.
[2] Pere Mas i Perera. Al volt de la Vilafranca
botiguera perspectiva històrica. Rev. "Casal", n. 82, 1975. p. 9 (el
subratllat és meu)
[3] Agustín Coy y Cotonat. Obra citada, p. 245 (el subratllat és meu).
[4] Agustín Coy y Cotonat. Obra citada, p. 177 (el subratllat és meu).
[5] Antoni Massanell i Esclassans. La població vilafranquina a la segona
meitat del s. XVII. Museu de Vilafranca, 1976. p. 35.
[6] Antoni Massanell i Esclassans. Obra citada, p. 40.
[7] Antoni Massanell i Esclassans. Obra citada, pp. 37 i 41.
[8] Josep Junyent i Pujol. L'home que dona el seu nom a una fonda.
Museu de Vilafranca, 1976. p. 12.
[9] Josep Junyent i Pujol. Obra citada, p. 12.
[10] Guía de Vilafranca. p. 140. Col. "El Panadés en la mano".
Ed. Artes Gráficas Vilafranca, 1949.
[11] Josep Junyent i Pujol. Obra citada, p. 12.
[12] Mn. Manuel Trens. Vilafranca, senyora vila. Museu de Vilafranca.
1964. p. 26.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada