D’entrada
1.- A l’hora del “Big
data”
2.-Competent en
informació
Publicitat i manipulació
3.-El consum en massa, un
fet recent
3.1.-Com és la societat de consum
3.2.-La cara negativa de la societat de consum
3.3.-El moviment consumidorista
3.4.-Què vol dir ser un bon consumidor
3.5.-Com
vendre el que no es desitja comprar
3.6.-En què
gasto els diners
4.-Què és la publicitat?
4.1.-Com funciona la publicitat
4.2.-Els paradisos de la publicitat
4.3.-La publicitat, art i presència
4.4.-Models i funcions
4.5.-Ordeno i mano... però també insinuo
5.-Els mitjans
publicitaris
5.1.-La publicitat gràfica
5.2.-La publicitat sonora
5.3.-La publicitat audiovisual
5.4.-Anàlisi d’un anunci de publicitat estàtica
5.5.-Anàlisi d’un anunci de publicitat dinàmica
5.6.-Passos de la publicitat. Com neix una campanya
publicitària.
6.-Els rols socials a la
publicitat
6.1.-Publicitat i manipulació
6.2.-La publicitat al servei del ciutadà
Prop del paper
7.-Les biblioteques
8.-Les hemeroteques
9.-Les biblioteques
especialitzades
10.-Els arxius
Només a la pantalla
11.-La xarxa
12.-Aprendre a llegir
informació
13.-Literacitat i
multiliteracitat
14.-Llegir internet
15.-El lector digital
Dins de la informació
16.-Estratègies de
lectura digital
17.- Navegar sense
naufragar
18.-La postveritat. La manipulació
i el pensament crític
Després de la informació
19.- Prendre decisions
18.-La
postveritat. La manipulació i el pensament crític.
Hace más de un lustro
las redes sociales hervían por la primavera
árabe y los rostros de aquellos jóvenes manifestantes se iluminaban
con las pantallas de sus teléfonos móviles. Eran años en que Twitter se veía
como un camino hacia la libertad, pero poco después los represores también
aprendieron a publicar en 140 caracteres.
Con cierta suspicacia
primero y con mucho oportunismo más tarde, los populistas han encontrado en
Internet un espacio para difundir sus promesas y captar adeptos. Se valen del
increíble altavoz que brinda el mundo virtual y colocan las trampas de su
demagogia, en la que quedan atrapados miles de internautas.
Yoani Sánchez El secuestro de las redes sociales.
“El País”, 14 de juny del 2017.
S’ha
parlat i es parla tant d’aquest tema, en especial a través de les “fake news”
que no ens veiem en disposició d’afegir-hi gran cosa. Un dels principals virus
que afecten a la humanitat en forma de pandèmia és la manipulació de la
informació, amb la voluntat de preservar i afavorir determinats interessos,
habitualment econòmics i, de retruc, polítics. El resultat és una dificultat
evident per part del ciutadà que va a peu per no ser manipulat i poder mantenir
un sentit crític ampli en base a les seves conviccions i valors morals, sense
caure tampoc en l’altre extrem, el de qui veu a tot arreu teories de la
conspiració i comença a creure en una mena de “doctor No” de les pel·lícules de
James Bond que des d’un indret recòndit espera dominar el món.
A la
xarxa pots trobar molta informació fent la cerca com a “postveritat” o
“posverdad”.
Després de la informació
Després de la informació
19.-
Prendre decisions
Hi ha,
certament, el perill de la sobre càrrega cognitiva o informacional que és el
fet de trobar-nos perduts davant una quantitat tan gran d’informació que no la
podem processar, que ens desborda. Per a solucionar aquest problema hi ha
estratègies com:
- Invertir-hi temps i esforç, no fer les coses de qualsevol manera (tallar i enganxar) i tampoc fer-ho a darrera hora.
- Planificar la navegació, seguir una navegació ben planificada com hem explicat més amunt.
- Organitzar els continguts en esquemes o mapes conceptuals.
- Procurar no tenir la informació desordenada ja que després no trobarem el que busquem. Organitzar els materials en carpetes i subcarpetes amb denominacions clares i nexes clars entre elles.
De tot
plegat –rebre informació, processar-la i prendre decisions- se n’encarrega la
nostra intel·ligència. Aquesta compta també, com hem vist, amb la memòria.
La raó i
l’emoció són elements que interactuen en el nostre pensament de manera complementària
i sense que una es pugui aïllar de l’altra.
Un
directiu d’una empresa va ser ascendit a sots- president. Amb gran alegria el
primer dia va ocupar el seu nou despatx, amb secretària inclosa i un a estona
més tard va assistir a la primera reunió
d’alta direcció de la seva empresa. Allí va descobrir amb sorpresa que la
primera tasca que li encarregaven era acomiadar
alguns centenars de treballador.... Aquella nit no va poder dormir,
alguns dels que havia d’acomiadar eren fins feia uns dies els seus amics i companys
de feina, ell mateix, si no hagués estat ascendit, podria trobar-se entre els
acomiadats. Raó i emoció interactuaven en el seu pensament. Va pensar fins i
tot en dimitir del càrrec, sabia segur que llavors formaria part dels
acomiadats i un dels seus companys ocuparia el seu càrrec directiu i hauria de
fer el mateix que a ell li havia estat encarregat.
La intel·ligència
emocional constitueix una mecànica per utilitzar hàbilment i de manera intel·ligent la raó i l’emoció i
poder conèixer com funcionen l’una i l’altra, prendre consciència dels propis
sentiments per tal que aquests no et traeixin i, al mateix temps, actuar de
forma raonada.
19.1.
Comunicar.
Més
enllà de la presa de decisions hi ha la comunicació de la informació, aquesta
ha de ser adequada si es vol que sigui eficaç. Sembla ben clar que un mateix
missatge no es pot transmetre igual a un parvulari que a la universitat.
Tots ens
comuniquem de forma conscient, però també inconscient, tann si es tracta d’una
comunicació verbal com no verbal.
Una bona
comunicació ha de procurar:
- Que tota l’atenció estigui centrada en aquesta, sense interrupcions.
- Que les emocions estiguin controlades.
- Que posi tan d’interès en els fets com en les emocions que aquests puguin transmetre.
- Que utilitzin frases i paraules clares i adequades.
- Que faci possible o inciti a fer preguntes o demanar aclariments.
- Que permeti resums, síntesis i si cal tornar sobre el que ja s’ha dit.
Per
treballar tots aquests aspectes hi ha la programació neurolingüística, un
conjunt de tècniques per desenvolupar l’habilitat de pensar i actuar amb
eficàcia tenint en compte que moltes de les coses les fem inconscientment, són
hàbits que tenim assimilats.
D’aquí
que en aquestes pàgines hem fet algunes indicacions sobre com treballar la
informació que rebem de forma conscient o inconscient per aprendre a captar
tota la que ens sigui possible i filtrar la que nosaltres enviem de manera
involuntària.
La
realitat està formada de llenguatge. Una cosa que no té nom no existeix, i sí
existeix se li ha de posar un nom que la distingeixi. Així veiem, per exemple, com
cada descoberta científica rep una denominació, de vegades de qui l’ha fet o ha
estudiat o ha descrit el tema per primera vegada, és el cas de la
pasteurització en relació al doctor Pasteur. El llenguatge no sols descriu sinó
que acaba creant la realitat.
El
llenguatge és també un extraordinari transmissor d’emocions. Volem creure que,
més enllà del fenomen instintiu del animals per reproduir-se, la vida de les
persones no existiria sense emocions, sense paraules amoroses que els nostres
pares es van dir un dia i de les quals en som fills tots nosaltres. Tots volem
ser el resultat físic de sentiments traduïts en paraules.
Així les
coses el llenguatge, la nostra llengua materna en concret i la manera
d’expressar-nos crea la nostra realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada