La meva llista de blogs

dimarts, 23 de juny del 2020

Les coques i un record, Sant Joan 2020


Del "Llibre de les catànies i les coques de Vilafranca" (Cossetània 2008) que vam fer amb l'amic Joan Cercó Rimbau que demà celebraria la seva onomàstica.  Avui el recordem amb sincera estimació.

Sant Joan Baptista, ceràmica a l'entrada  de cal Trens, al carrer                                        Puigmoltó

Les coques


 Dues emblemàtiques pastisseries vilafranquines ja desaparegudes, ca la Giralta, de Pau Boada i ca les Valentines



Quan hom parla de Vilafranca sembla obligat fer referència al vi i els castellers. En altre temps el tòpic de les coques era present en una anomenada turística i popular perquè, en realitat, la gastronomia i la pastisseria de la vila va molt més enllà de les coques fines o coques de Vilafranca, es a dir coques adobades i ensucrades, que hem trobat esmentades també com espardenyots[1]. Certament, seria injust oblidar-les o no esmentar les coques de forner i les enramades, de tanta tradició a tot el Penedès, com en altre temps els borregos vilanovins, els bufats vendrellencs, els esclopets sitgetans, els "noiets" sadurninencs, els carquinyolis de Sant Quintí de Mediona o de Torrelles de Foix i altres.



Les coques de Vilafranca presents a les Fires de la Vinya i el Vi dels anys 1943 i 1953 (Imatges fons Arxiu Comarcal de l'Alt Penedès) 
.
Les coques han estat entre nosaltres un producte d’elaboració casolana, encara que a les poblacions es portessin a coure als forns. Bona part dels seus orígens semblen arrelats a les celebracions religioses populars, així Gaietà Vidal i Valenciano ens recorda que els administradors de l’ermita de Sant Pau oferien coca ensucrada a tots els que anaven al tradicional aplec anual[2]. En definitiva, com veurem, la coca, dolça o enramada, ha estat una menja col·lectiva, d’àpat comunitari, i la solució catalana al problema de l’alimentació[3]. En el seu consum hi ha, com veurem, tota una litúrgia al tombant de la taula i l’amistat, de forma i manera que convidar a una menjada d’un plat, especialment si ens referim a la cuina dels productes locals, és un autèntic ritu social i d’amistat, i ho és també en el sentit dels paràmetres que n’informen la ingestió[4].





[1] Pere Sadurní. “Folklore del Penedès”. Vol. II. Pg. 236.
[2] Gaietà Vidal i Valenciano “La romería de San Pablo”. Recollit al setmanari “La Voz del Penedès”. Vilafranca, 29 de gener de 1983.
[3] Pere Verdaguer, pròleg a Eliana Thibaut i Comalada “Les coques catalanes”. Pg. 13.
[4] Jaume Fàbrega. “La litúrgia de la taula”, a revista “Serra d’Or.” Núm. 576. Desembre 2007. Pg.21.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada