La meva llista de blogs

dimecres, 10 de juny del 2020

Competència informacional.V


D’entrada

1.- A l’hora del “Big data”

2.-Competent en informació

Publicitat i manipulació

3.-El consum en massa, un fet recent

            3.1.-Com és la societat de consum

            3.2.-La cara negativa de la societat de consum

            3.3.-El moviment consumidorista

            3.4.-Què vol dir ser un bon consumidor

3.5.-Com vendre el que no es desitja comprar

3.6.-En què gasto els diners

4.-Què és la publicitat?

            4.1.-Com funciona la publicitat

            4.2.-Els paradisos de la publicitat

            4.3.-La publicitat, art i presència

            4.4.-Models i funcions

            4.5.-Ordeno i mano... però també insinuo

5.-Els mitjans publicitaris

            5.1.-La publicitat gràfica

            5.2.-La publicitat sonora

            5.3.-La publicitat audiovisual

            5.4.-Anàlisi d’un anunci de publicitat estàtica

            5.5.-Anàlisi d’un anunci de publicitat dinàmica

            5.6.-Passos de la publicitat. Com neix una campanya publicitària.

6.-Els rols socials a la publicitat

            6.1.-Publicitat i manipulació

            6.2.-La publicitat al servei del ciutadà


6.-Els rols socials a la publicitat

Hem d'entendre per rols socials els papers o les funcions que s'assignen a cada individu en la societat. A la publicitat, aquesta funció és moltes vegades sexista, racista, i fins i tot irreal. Ser home o dona, jove o adult, infant o ancià, comporta unes obligacions que la publicitat no només posa en evidència sinó que, a més, contribueix a perpetuar.


Actualment es comença a percebre un canvi en els rols, que es presenten més coincidents amb la societat actual.


L'HOME. A la publicitat l'home ha estat sempre el responsable de la família i el que pren les decisions rellevants. A ell es dirigeixen els anuncis de productes cars, com els cotxes, les ofertes bancàries, els assegurances de vida, etc.


L'home actual que mostra la publicitat comença a ser més sensible, més preocupat per l'educació dels infants i per compartir les tasques domèstiques. Alhora se'l comença a veure com a element eròtic i estètic en alguns anuncis.


LA DONA: La publicitat, des dels seus inicis, ha mostrat la dona amb una única ocupació: La publicitat, des dels seus inicis, ha mostrat la dona amb una única ocupació: la cura de la casa, dels fills i del marit. Però, en molts casos, ha estat i és objecte eròtic en els anuncis amb la finalitat de vendre productes al públic masculí. Ara, la dona comença a aparèixer -tal com és la realitat- independent, amb feines de responsabilitat fora de la llar. Però continua assumint les tasques de la casa i la cura dels fills. És, per tant, consumidora de productes de bellesa, de moda i de neteja de la llar.


Si analitzem els valors que promou la publicitat, fàcilment descobrirem que els anuncis transmeten uns models de comportament que no ajuden gens al desenvolupament col·lectiu. D'aquesta manera, veurem que la publicitat promou l'individualisme: ("Distingeixi's dels altres", "Sigui diferent", "Pugi de nivell"... Vostè, no pas tots); la hipocresia social ("Mienta y diga que son caros"); la sobrevaloració del sexe i de la imatge exterior; la superioritat respecte als altres; la valoració d'allò estranger i els menyspreu d'allò nacional, etc. Però el que més es nota, sens dubte, és l'actitud masclista que s'expressa en quasi la totalitat dels missatges publicitaris.


Si analitzem bé la imatge de la dona que se'ns mostra a través de la publicitat, trobarem tres tipus de dona: la dona objecte, la dona mestressa de casa i la dona egocèntrica.


La dona objecte: utilització de la dona com atracció publicitària, especialment en productes en què els potencials clients són homes.

La dona mestressa de casa:  atenta amb el marit, que cuida els fills i preocupada per la netedat de la roba.

La dona egocèntrica: preocupada només de la seva bellesa personal.


La imatge de les dones que apareix als espots publicitaris és cada vegada més llunyana de la imatge real, segons s'afirma en un estudi elaborat per la Unió de Consumidors d'Espanya (UCE) que ha estat publicitat a la revista “Ciudadano”. Aquest estudi assenyala que la publicitat en què el protagonisme recau en la dona és sexista, abusa dels rols tradicionals i respon a uns estereotips que són cada vegada més dificils de trobar a la vida real.


Pel que fa a la utilització d'estereotips, l'estudi denuncia "la presència d'àvies encisadores, dinàmiques i previsores, que no donen mai la llauna, de mares que provoquen la felicitat de tota la família, de dones triomfadores i professionals molt sofisticades i d'adolescents estilitzades; ni massa estudioses ni massa curtes de gambals, que mostren una certa independència respecte a una excessiva tutela familiar".


Una de les crítiques que es fan presents en l'estudi de la revista és "el fet que en la majoria dels espots publicitaris, l'anunciant suggereixi que l'èxit, laboral o de qualsevol altra mena que sigui, aconseguit per la dona, es deu, gairebé sempre, al seu atractiu personal i que aquest atractiu només es pot aconseguir adquirint el producte que s'anuncia".


a) Busca anuncis publicitaris en els quals es manifestin aquestes tres visions de la dona.

b) Vivim un moment en què no sense dificultats la dona continua lluitant per aconseguir un nivell d'igualtat amb l'home tant en el pla professional com en el de les obligacions i els drets en la vida quotidiana. Creus que la publicitat ajuda en aquesta lluita o, contràriament, insisteix a mantenir l'actitud masclista generalitzada en la nostra societat?

c) Busca anuncis publicitaris en els quals es constati la promoció d'actituds individualistes, la sobrevaloració del sexe i l'aparença personal o altres contravalors dels que hem exposat.


ELS JOVES: La publicitat proposa un mite juvenil dinàmic, alegre i de gran poder adquisitiu: moda, cotxes, motos... Les motivacions que caracteritzen aquest sector de consumidors són, per exemple, les discrepàncies amb els pares, la bellesa física, les festes, la música, el ball, el sexe i els esports.


ELS INFANTS. L'infant pot aparèixer com a protagonista als anuncis dirigits al consumidor adult. Se n'utilitza la simpatia, la tendresa i la indefensió. D'altra banda, l'infant és objectiu publicitari com a consumidor de productes alimentaris, joguines, caramels, gelats, etc.


Els infants han començat a aparèixer com a protagonistes i destinataris, com a mínim aparents, de comunicacions publicitàries adreçades abans només als adults.

Ex: una adolescent examina un cotxe i diu: "aquest és el cotxe que li agradaria al meu pare."


Aquesta tècnica és basada en el mecanisme que la publicitat convencional de joguines ha emprat sempre: l'infant és utilitzat com a motor indirecte d'actituds de compra dels adults, especialment dels pares.

Sembla que la tendència publicitària actual és la de fer disminuir les diferències entre el món dels adults i el dels infants sense arribar, però, a una igualació total i absoluta.


La joguina, com a producte típic de la societat de consum, s'està convertint en una finalitat en ella mateixa. Ja no es pensa ne la joguina com a mitjà motivador o estimulador del joc, es tracta simplement de tenir la joguina, posseir-la i quantes més joguines millor, d'una manera que s'assembla al col·leccionisme.

La joguina apareix als anuncis amb els següents paranys:

-La imatge es distorsiona i fa que les joguines semblin d'una grandaria superior a la real.

-El soroll de fons no equival a la joguina sinó a la vida real.

-Al voltant de la joguina base se situen infinits accessoris que la fan més desitjable, però que distorsionen la realitat perquè no correspon a la joguina tal i com es troba a les botigues.

-La joguina es presenta en una ambientació excel·lent, amb maquetes i accessoris que mai es venen conjuntament amb la joguina, tot i que a l'anunci ho sembla.

-Les imatges del nen o nena jugant s'intercalen amb imatges de personatges reals.

-Es ven una publicitat sexista que molt rarament informa del preu ni de l'edat per a la qual la joguina és recomanable.



6.1.-Publicitat i manipulació

"Jura vostè dir la veritat i res més que la veritat?" Aquesta és una frase que de segur que hem sentit en algun judici d'aquests que a vegades veiem a les pel·lícules i sèries de televisió. Dir sempre la veritat. Aquesta és la qüestió.


Creiem que no és necessari insistir en la importància que té la veritat en les relacions entre les persones. Quan xerrem, quan ens pregunten, quan expliquem algun fet que ens hagi succeït..., fins i tot en situacions incòmodes, el millor és sempre dir la veritat. 


Pel que fa als mitjans de  comunicació social, un diari o un canal de televisió seriosos, explicaran els fets que han succeït intentant sempre acostar-se el màxim possible a la veritat.


I la publicitat, com entén el concepte veritat?


T'oferim a continuació una sèrie d'afirmacions tretes d'anuncis publicitaris. Llegeix-les amb atenció i analitza si són verdaderes o falses. Pot ser real i totalment cert el que diuen?

* "Tot el món parla del nou Starfire."

* "A l'anuari del diari El País 1993 trobarà les respostes a totes les seves preguntes."

* "Un cotxe que "ho té tot per vèncer a tothom". (Toyota)

* "unes lents de contacte que "es netegen soles." (Allergan, SA)

* "Aquestes ungles són impossibles de trencar." (Nail Guard)

* "L'únic cotxe per a tots els terrenys." (Nissan)

* "Amb aquest telèfon vostè tindrà "el món a les seves mans." (NEC)


Ningú, llegint aquestes afirmacions, no dirà o denunciarà que són literalment mentides, encara que sàpiga que no són certes. La qüestió aleshores és que la publicitat ens està acostumant a un nou concepte de veritat: la "pseudoveritat", que és, com la defineix l'estudiós de la publicitat Jules Henry, "un enunciat fals formulat com si fos vertader, amb la intenció que se li doni crèdit". (“La cultura contra el hombre”, Siglo XXI, 1970.)

a) Quina importància dónes a "la veritat" en la teva vida?

b) T'agrada que et menteixin o t'enganyin? Com reacciones quan descobreixes que un amic o un company o companya t'ha mentit?

c) Creus que és correcta aquesta manera de parlar de la publicitat?

d) Pot, aquesta manera de fer de la publicitat, fer-nos canviar el nostre concepte tradicional de veritat?

e) Busca anuncis publicitaris que continguin afirmacions que literalment siguin falses.


En primer lloc, recordem que desgraciadament, i com a conseqüència de la realitat dels mitjans de comunicació i dels interessos de les empreses anunciants, en el nostre país la majoria dels missatges publicitaris ens arriben en castellà i no pas en català, com seria normal. A més de la distorsió que això significa, podem constatar que molts anuncis publicitaris que apareixen en revistes d'informació general en el nostre país inclouen en els textos paraules o frases en anglès o en francès i, per tant, és fàcil trobar en el llenguatge publicitat frases o paraules com ara: "Eau de Toilette"; "colònia for men", "parfum d'homme", "protege-slip diario".


Moltes botigues tenen també noms en anglès o en francès i n'hi ha que simplement imiten normes lingüístiques angleses, com és ara el cas de "Guti's" o de "Rizo's", o també el cas de "Galico peluqueros", que inverteix els termes contrariant la gramàtica de la llengua en què està escrit l'anunci: "Peluqueros Galico", per donar la sensació d'un nom anglès i atraure així els clients.

a) Busca en revistes cinc anuncis que incloguin paraules en anglès o francès.

b) Per què creus que utilitzen paraules en aquests idiomes?

c) Aquesta intrusió lingüística, ajuda al desenvolupament cultural del nostre país?

d) Escriu un text alternatiu a cada un dels anuncis descartant l'ús de paraules estrangeres.

e) T'has fixat com la influència anglesa i francesa es nota en molts noms de botigues i comerços del nostre país? Per què creus que els propietaris prefereixen aquests noms?


Tota la publicitat és una comunicació unilateral i prèviament interpretada per qui ens la fa arribar.


La publicitat intenta mantenir la idea que allò que es fa públic i la societat accepta és necessàriament bo. Això és evidentment fals ja que la proposta ens arriba a través dels mitjans de comunicació, és a dir que no s'utilitza un camí de difusió natural sinó forçada, per tant no podem dir que el que es fa públic es bo, només perquè hi ha qui pagui perquè es faci públic.


La publicitat és manipuladora perquè empra elements no verbals davant els quals no tenim recursos crítics, així moviments, mímica, formes, ritme i música.



6.2.-La publicitat al servei del ciutadà

Al començament definíem la publicitat com el conjunt de tècniques i mitjans utilitzats per a la comunicació de missatges amb la intenció clara i declarada d'influir sobre la ment del públic que els rep, per promoure una acció favorable a l'emissor d'aquests missatges.


Fins aquí hem analitzat bàsicament el que anomenem publicitat comercial, aquella que pretén motivar-nos a consumir o a utilitzar els productes o serveis del mercat. Però hi ha també altres tipus de publicitat: la que pretén promoure idees i actituds a l'entorn de temes d'interès col·lectiu, que és el que generalment definim com a publicitat institucional, o la que vol fer conèixer les postures dels grups polítics organitzats que participen en el joc democràtic, que és el que normalment anomenem propaganda.


Aquests dos tipus són formes també de publicitat i utilitzen molts recursos típics de la publicitat comercial. El seu objectiu, però, és, sens dubte, diferent, ja que en aquest cas existeix el desig comú de millorar la societat i preocupar-se per l'interès i el bé comú.


Fixem-nos un moment en algunes campanyes institucionals, anomenades així perquè la seva realització parteix d'una decisió de les institucions de l'administració pública. Parlem primer d'una campanya destinada a conscienciar els ciutadans de la importància de conduir amb precaució per tal d'evitar els accidents de trànsit a les carreteres. Tots els anuncis que apareixen a la televisió, a la ràdio i a la premsa insisteixen, a partir de l'eslògan "Les imprudències es paguen", en dues idees bàsiques: "no còrrer" i "tenir precaució a la carretera".


Curiosament, mentre que des de les institucions públiques s'emeten aquests missatges de prudència, a través de la publicitat comercial els fabricants de cotxes sembla que estan promovent actituds una mica diferents. Si més no, això és el que es desprèn de la lectura a fons dels anuncis. Vegem-ne uns exemples:

La casa Peugeot ens mostra, a través d'un espot televisiu,  un cotxe a gran velocitat que creua un pont penjant enmig de la selva. Es tracta del "devorador de quilòmetres!".


La casa Repsol de lubricants per a cotxes ens diu que a aquells que utilitzaran la nova benzina sense plom de Repsol els interessen dues coses: la primera és cuidar el motor; la segona, anar al davant dels altres. Què insinua quan diu anar al davant dels altres cotxes?


La casa Land Rover ens mostra un cotxe amb les quatre rodes suspeses a l'aire i ens invita a descobrir "la manera més còmoda de fer esport. El salt d'altura."


Davant d'aquesta realitat, la pregunta que ens fem és: poden tenir efecte les campanyes de prudència i conducció moderada que es planifiquen des de les institucions públiques quan la publicitat comercial sembla que estigui promovent al mateix temps tot el contrari?


D'altra banda, per exemple, la publicitat institucional promou la vida sana i, a través de constants campanyes escolars i juvenils, insisteix a motivar la joventut perquè no prengui begudes alcohòliques o almenys que ens redueixi el consum.


Si mirem els anuncis de les cases que fabriquen licor veurem com, en general, els missatges se centren a mostrar imatges precisament de gent jove, dinàmica i alegre bevent, com si es volgués establir conscientment una relació d'igualtat o conseqüència entre els dos conceptes: consum d'alcohol = alegria i passar-s'ho bé.

a) Busca a les revistes i observa a la televisió anuncis de cotxes. Analitza les paraules que utilitzen, la manera com es presenten els llocs on es fotografien o filmen, la postura de les rodes, els fons que hi posen, etc.

No creus que a través dels anuncis s'està promovent el que podríem anomenar una conducció temerària?

b) Busca a les revistes i observa a la televisió anuncis publicitaris que demostrin l'afirmació que hem fet de la relació que es promou entre "alegria i passar-s'ho bé" igual a "consum d'alcohol".

c) Què opines d'aquest tipus de publicitat comercial?

d) Creus que les institucions públiques han de gastar diners en publicitat d'aquest tipus?, o n'hi hauria prou prohibint l'altre tipus de publicitat?

e) Si es prohibís amb més rigor( perquè de fet ja existeixen algunes prohibicins però n es compleixen) cert tipus de publicitat que promou valors contraris a la bona convivència, s'estaria atemptant contra algun tipus de llibertat o dret?

f) Qui té més possibilitats d'incidir en la ment del públic a través de la publicitat: el que té raó o el que té diners? Consideres justa i positiva aquesta situació?


El consum i  les seves expectatives. El 1989 el 88% dels espanyols pensava que el més important era viure millor i guanyar de qualsevol manera tots els diners possibles, no per tenir més, sinó per poder gastar més.



El març de 1989 la banca tenia deixats 2.69 bilions de pessetes per la compra d’habitatges (hipoteca) i 1.57 bilions per adquisició de bens de consum.


Molta gent viu per sobre de les seves possibilitats i cada final de mes té descoberts als bancs. Interessa poder accedir amb diners a allò que es pot exhibir i que dóna importància social, en cas contrari no interessa.


El consumisme es nota també en les targetes de crèdit, que són emprades per ajornar el pagament. El virus del consum es nota igualment en l'interès pels jocs d'atzar.


Algunes reflexions:

-La vida és diferent de com ens la presenten els espots.

-L'estímul de consum que manifesta la publicitat és el de cercar la felicitat absurdament, posseint un objecte rere l'altre.

-Cal fomentar en els joves, i també els adults, el sentit crític, perquè el poder manipulador el dóna l'absència de sentit crític en el receptor. Calen actes reflexius i fer que el missatge passi per un sedàs lògic i conscient.

-Cal estar atent davant els anuncis, quan menys atenta està una persona més es pot influir en la seva conducta a través del subconscient.


I tu vas de marca?

La Laia està convençuda que si no va a escola amb uns Pepa, unes Naca i un Licosta, els seus amics i les seves amigues la miraran malament i no li diran res. En Pep està ben convençut que si es posa els Lais i les Aleles segur que lligarà amb la Sira.


Anar de marca sembla que està de moda en molts sector de la joventut. I tu, vas de marca?, per què la Laia o en Pep creuen que és important anar de marca?, és que hi ha peces de roba amb marca i peces de roba sense marca?, té avantatges anar de marca?, és més car?


Tots els productes que es fabriquen tenen una marca, és a dir, tots porten el nom del fabricant que els produeix. Hi ha fabricants que abasten un mercat restringit, d'una banda, o que no utilitzen mitjans publicitaris n campanyes de màrqueting per promocionar-se, de l'altra, i per tant els seus productes solen ser menys coneguts i és difícil que es posin de moda. La gran majoria de vegades els productes de marques de moda resulten més cars per al consumidor que els adquireix, però aquests productes de tota manera solen ser més apreciats. La moda de portar roba de marques ha comportat, doncs, que aflorin al mercat còpies idèntiques a preus més barats, i aquest fet és perseguit per la llei.


A vegades s'organitzen activitats que  habitualment els dies feiners no es fan, com ara anar un cap de setmana de campaments, aprofitar la setmana blanca escolar per anar a esquiar, utilitzar els avantatges de l'Inter-rail per fer un viatge, etc. Molts cops, aquestes activitats es fan dins el marc d'una institució: l'escola, l'esplai, el grup de muntanya, etc., i en gaudiu vosaltres i altres companys més petits. Com s'ha de donar la informació del que cal portar?, com s'ha d'assegurar que no es porti un banyador si es va a la neu?, o que cal agafar pantalons de recanvi?, o que no cal portar deu jerseis gruixuts?, etc.


De vegades la publicitat traspassa els seus límits i, tot i que no arriba a l'engany, oculta alguns aspectes del que anuncia que són importants perquè el consumidor es faci una idea encertada del producte. A vegades enlluerna perquè fa destacar els somnis de les persones i els ideals de la moda que marca la societat de consum. Però la publicitat no és només això: existeix i és necessària una publicitat informativa, i l'anunciés un dels recursos més usuals que utilitza la publicitat.


La televisió és el centre d'atenció de moltes cases. Es menja, per exemple, quan fan un determinat programa, o quan emeten un serial en concret tothom està en silenci. Cada cop són més les estones de temps lliure que es dediquen a mirar la televisió. Quins tipus de programes ofereix la TV?, distreuen?, ensenyen?, tan sols ens els empassem?, transmeten valors?, transmeten una forma de fer i de ser?, són molt semblants els uns dels altres?


Selecciona els programes que et sembli que transmeten i potencien els trets més característics de la societat de consum d'entre les diferents programacions setmanals de televisió. Explica el perquè.


La televisió es el mitjà de comunicació de masses més estès i potent de la societat de consum. La televisió ha aconseguit en poc temps esdevenir un dels principals instruments de la indústria de l'oci, ja que fa les funcions d'una mena de gran supermercat on s'exposen els productes a la venda i d'un gran púlpit des d'on es llença una informació sovint capciosa i interessada. La televisió ens permet estar informats del que passa en realitats properes i en les més allunyades. Els consumidors, des de les nostres llars, ens sotmetem a un gran nombre d'imatges i paraules i esdevenim la majoria de vegades subjectes passius i dependents.


En grup, feu un sondeig entre els joves de la vostra edat per saber quin o quins són els serials de televisió que prefereixen. Trieu-ne un, graveu-ne un episodi i analitzeu-ne les característiques. Per fer-ho, fixeu-vos en:

*L'argument, els personatges principals, l'ambient on es desenvolupa l'acció, les conductes dels diferents personatges, les diferències o les semblances entre el comportament de les dones i el dels homes, els valors dels diferents personatges, el recursos que es fan servir per fer acabar l'episodi, els efectes especials més utilitzats.


Feu un resum que expliqui les causes per les quals el serial agrada als joves de la vostra edat.

Què diu el diari?

De ben segur que diàriament o bé de tant en tant llegeixes el diari i quasi segur que t'hauràs adonat que els diaris, a més de les notícies i les informacions, porten publicitat. T'has preguntat mai què hi fa la publicitat, en un diari?, t'has fixat quin tipus de productes o de serveis són els que hi surten més sovint?, has pensat mai quina relació hi ha entre els anuncis i els lectors?


Ara et proposem que analitzis les característiques dels diaris que arriben a les teves mans. Per fer-ho, d'entrada cal que sàpigues: la periodicitat que tenen, les seccions que contenen: informació local o comarcal, informació nacional, informació internacional, pàgines d'opinió, crítica..., documentació: cultura, ciència..., reportatges, esports i espectacles, successos, entreteniments ; el tiratge (nombre d'exemplar impresos); la difusió (nombre de lectors); com estan organitzats: gerència-direcció, redacció, administració, tallers, plantilla de personal (directius, redactors, correctors, personal de tallers...), distribució i venda.


Fixa't especialment en la publicitat continguda als diaris; no oblidis de repassar el suplement o la revista que a vegades porten. En concret, analitza: el nombre de pàgines dedicades a la publicitat, el percentatge que representa sobre el total de pàgines, els productes que s'anuncien i la proporció de cada producte respecte dels altres (cotxes, begudes alcohòliques, colònies, etc.).


La premsa escrita actualment té les mateixes funcions que la resta dels mitjans de comunicació social, especialment: subministrar un contingut informatiu ampli i divers, fomentar les actituds dels líders d'opinió, sobretot en matèria política, i difondre a través de la publicitat tota una àmplia gamma de missatges comercials.


Els diaris es poden considerar els únics productes comercials que surten a la venda a un preu inferior al del cost de producció, i aquesta contradicció té una explicació: els diaris lloguen diversos espais de les seves pàgines a la publicitat i reben a canvi uns ingressos que no només cobreixen la diferència entre el preu de cost i el de venda, sinó que a més proporcionen beneficis importants als seus propietaris. Les diferents revistes del mercat, d'altra banda, també acudeixen a la publicitat per obtenir beneficis.


Intenta fer hipòtesis sobre les persones a qui va dirigida la publicitat dels diferents diaris i quins objectius es pretenen amb aquesta publicitat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada