D’entrada
1.- A
l’hora del “Big data”
2.-Competent
en informació
Publicitat
i manipulació
3.-El
consum en massa, un fet recent
3.1.-Com és la societat de consum
3.2.-La cara negativa de la societat
de consum
3.3.-El moviment consumidorista
3.4.-Què vol dir ser un bon
consumidor
3.5.-Com vendre el que no es desitja comprar
3.6.-En què gasto els diners
4.-Què
és la publicitat?
4.1.-Com funciona la publicitat
4.2.-Els paradisos de la publicitat
4.3.-La publicitat, art i presència
4.4.-Models i funcions
4.5.-Ordeno i mano... però també
insinuo
4.-Què és la publicitat?
S'entén per publicitat el conjunt de
tècniques i mitjans utilitzats per a la
comunicació de missatges amb la intenció clara i declarada d'influir sobre la
ment del públic que els rep, per promoure una acció favorable a l'emissor
d'aquests missatges. Des del punt de vista comercial, diguem que la publicitat
és el conjunt de tècniques i mitjans utilitzats per convèncer un públic massiu
de la necessitat d'adquirir o utilitzar un determinat producte o servei.
La majoria dels estudiosos de la publicitat
i dels mitjans de comunicació coincideixen en la importància que la publicitat
té actualment en el desenvolupament de la societat, principalment pel seu alt
grau d'incidència -positiva o negativa- en els costums i en el tipus de vida de
la majoria de la població. Els estudiosos del tema afirmen que la importància
de la publicitat radica fonamentalment en tres aspectes- primer, en el
lliurament d'informació sobre els productes i serveis que poden ser d'interès
per a un públic massiu; segon, perquè permet el finançament dels mitjans de
comunicació social ja que sense l'aportació publicitària seria impossible
l'existència dels diaris, revistes, ràdios i canals de TV tal com els tenim
avui, i tercer, perquè crea hàbits, usos i costums en grans masses de persones
i, per tant, influeix en el desenvolupament social i cultural de la col·lectivitat.
4.1.-Com funciona la publicitat?
En primer lloc, diguem que un bon anunci
publicitari mai no ven el producte concret, sinó que tracta sempre de satisfer
allò que nosaltres anomenarem "necessitats de la personalitat".
D'aquesta manera, la publicitat no ven Coca-Cola, sinó joventut, dinamisme; la
publicitat no ven un perfum, sinó l'èxit amb el sexe oposat; no ven sabates
còmodes, sinó elegància i distinció; no ofereix un cotxe determinat, sinó
prestigi, poder, pujar de nivell o adquirir una major personalitat.
Totes les persones i els grups socials tenen
necessitats de la personalitat insatisfetes; el publicista, a través d'estudis,
enquestes i altres mitjans, descobreix quines són les nostres necessitats de la
personalitat que s'han de satisfer o, com alguns ho anomenem, les motivacions
per comprar, i ens oferirà un producte amb el qual podrem satisfer suposadament
aquestes necessitats.
Els joves de 14 a 16 anys somien a tenir més
llibertat a casa, tenir èxit amb el sexe oposat, sentir-se una mica grans. Els
adults de 30 a 40 anys desitgen continuar mantenint-se joves i fan tots els
esforços possibles per semblar-ho. Aquestes són les necessitats de la
personalitat que s'han de satisfer, les motivacions per comprar.
Alguns exemples de les necessitats de la
personalitat serien: èxit a la vida, poder, ascendir de nivell de vida, ser
admirat, ser respectat, tenir èxit amb el sexe oposat, masculinitat, feminitat,
ser modern i actual, vèncer la timidesa, ser atractiu, ser jove i dinàmic,
elegància, vida sana, esperit d'aventura, llibertat, experiència, canviar la
imatge, l'estil de vida, etc.
Com ja dèiem, encara que moltes vegades ni tan
sols no ens n'adonem, tots tenim necessitats d'aquest tipus insatisfetes. El
publicista, que ho sap, actua de la següent manera:
1r. Estudia el públic al qual va dirigit el
missatge (hi ha diferents tipus de públic, segons la classe social, el nivell cultural,
l'edat, el sexe, etc.).
2n. Estudia quines són les necessitats de la
personalitat més comunes en aquest tipus de públic ja ben definit, és a dir,
busca quines deuen ser les motivacions que aquest públic tindrà per comprar o
utilitzar un determinat producte.
3r. Elabora el missatge per satisfer les
necessitats de la personalitat d'aquest públic ja determinat. Per elaborar els
missatges, utilitzarà diversos recursos lingüístics i visuals amb l'objectiu de
fixar-los en la ment del públic de tal manera que apareguin en el moment de
l'acció de compra. Això ho entendrem millor si pensem quina beguda demanem quan
ens sentim pressionats pel cambrer en el bar i no hem tingut temps de pensar
què volem beure... Quasi segur que demanarem aquella beguda de la qual tenim la
publicitat gravada al cap perquè ens va agradar el plantejament de l'anunci o
ens va impactar el noi o noia que hi apareixia o perquè el text o la cançó era
enganxosa, etc. Vegem-ho des d'un altre angle:
"No vengui sabates, vengui peus bonics."
"Si la publicitat promet a la dona
carícies somiades, és que li vol vendre colònia."
"A la fàbrica fem cosmètics i a la
botiga venem esperances."
"L'objectiu de la publicitat no és pas
invitar-nos a comprar, sinó convèncer-nos perquè ho fem."
Totes aquestes frases dites per diferents
experts en el tema publicitari expressen la veritable cara de la publicitat,
que és el llenguatge bàsic de la societat de consum en què vivim.
S'ha de vendre, i per vendre ha d'haver-hi
algú que compri. I com s'ha de fer perquè aquest algú s'animi a comprar? I a
comprar precisament el que nosaltres volem que compri?
La resposta és molt senzilla: demostrant-li
que allò que li oferim és exactament el que ell necessita, que és la solució al
seu problema, és a manera de satisfer la seva necessitat.
Carles, un exemple. Heus ací un exemple-
nosaltres som fabricants del sabó "Brisal". Com ho podem fer per
vendre'l a un tal Carles, un jove estudiant de BUP de qualsevol institut del
nostre país? Si li diem: "Carles, compra el nostre sabó, que és el
millor", segur que el missatge no farà cap efecte, perquè en Carles no hi
entén de sabons, i qui en compra a casa és la seva mare. Si li diem:
"Carles, la teva pell necessita sabó "Brisal", el missatge
tampoc no serà eficaç del tot, perquè en Carles ni tan sols sap quin tipus de
pell és la seva, si és greixosa o seca. Això no li preocupa gaire.
Parem esment, doncs, en alguns de les
característiques d'en Carles: és un jove d'una família de classe mitjana, té
les necessitats fonamentals resoltes, estudia BUP i pensa anar a la universitat,
té una edat en què li fa il·lusió sentir-se ja una persona gran, tot i que a
casa seva sovint encara el tracten com un nen, voldria tenir èxit amb les noies,
no li agrada haver de demanar permís cada vegada que vol sortir amb els amics,
se sent una mica tímid, desitja que els altres el tinguin per un jove modern.
Què passaria, doncs, si li diguéssim:
"Brisal, el sabó dels homes lliures!", i afegíssim a aquesta frase
una fotografia d'una noia ben maca que abraça un noi que usa "Sabó
Brisal"? Quasi segur que en Carles ara tindria interès en el nostre sabó.
Li hauríem ofert el que ell necessitava, i no sabó -a ell qualsevol sabó li
està bé-, sinó èxit, personalitat, llibertat...
Tots els anuncis publicitaris, totes les
invitacions a consumir que ens arriben per mitjà de la televisió o en revistes
i diaris ens ofereixen només un sol producte: la satisfacció d'alguna
necessitat de la nostra personalitat: èxit, llibertat, prestigi, un nou estil
de vida, ser diferents, virilitat, amor, etc. Cal que ens adonem d'aquesta
trampa, perquè si volem ser persones conscients i madures hem d'entendre que no
hi ha veritable personalitat, ni èxit, ni llibertat que la puguem comprar ben
empaquetada en una capsa de cartró o en un estoig per bonic que sigui. Però,
desgraciadament, són pocs els que avui dia puguin dir: "Jo el que compro
és sabó". Quasi tothom se sent feliç i important quan diu- "Jo
utilitzo "Brisal".
En les activitats que t'oferim et convidem a
entrar junts en l'anàlisi crítica del llenguatge de la publicitat, en la
influència que exerceix en les nostres formes de vida. Conèixer com actua i què
pretén la publicitat amb els missatges, creiem que, avui, és una necessitat per
a tots.
La publicitat desvetlla efectes reprimits i
cerca una resposta condicionada.
Sabem que l'home té tendència a buscar el
benestar, l'eufòria, l'èxit, el poder, el respecte i reconeixement, l'amor, la
intimitat, la tendresa, la integració social, la seguretat, la tranquil·litat,
l'aventura, les noves experiències.
Sabem que l'home rebutja les privacions
físiques, el dolor, la fam, l'insomni, el fracàs, la indiferència, el rebuig,
la manca d'amor, la preocupació, l'ansietat, el temor, l'avorriment i la
monotonia.
La publicitat intentarà una resposta, dient si
al primer bloc o assegurant que no al segon bloc.
Realitza aquesta pràctica i, sense pensar en
cap producte concret, crea una frase afirmativa del primer grup: negativa del
segon.
Ex: "Amb X et sentiràs eufòric"
Ex: "X, per a dir adéu al dolor"
La publicitat es planteja: què dir? Un
missatge que engegui processos de pensament i emocions, de manera que hi el rep
consideri necessària una cosa que fins llavors no ho era, o que tenia latent.
Com dir-ho? La forma de captar el receptor a través de recursos expressius:
imatges, titulars, música... aspectes que facin possible les funcions del
llenguatge que va definir Roman Jacobsson:
1. Funció CONNOTATIVA o APELATIVA. Crida l'atenció i comunica afegint una
altra significació al producte, que ens porta amb una funció DENOTATIVA. És el cas de la publicitat que utilitza
l’imperatiu.
2. Funció EXPRESSIVA O EMOTIVA. Comunica una emoció que pot resultar de
posseir el producte o tenir aquell servei.
3. Funció POÈTICA. Quan utilitzem recursos retòrics o estilístics.
4. Funció REFERENCIAL. Es la que fa al·lusió al producte, marca, servei o
idea que es publicita. Per això ens criden l'atenció aquells anuncis que no
tenen la funció referencial i primer no ens diuen de que va la cosa.
5. Funció FÀTICA o de CONTACTE. A
través de
determinades repeticions -d'imatge, música o textos- es manté la
repetició constant del missatge, sense informar de res de nou. Utilitzen
aquesta funció aquells productes que insisteixen una i altra vegada en el tema
en diverses d’un diari o revista, o
aquells com els de COCA-COLA que no
ofereixen cap novetat sinó allò de sempre., en contraposició a aquells
productes que venen novetat, el nou detergent que renta més blanc.
6. Funció METALINGÜÍSTICA. On es parla de la mateixa llengua. Utilitza
recursos i elements de la llengua.
4.2.Els paradisos de la
publicitat
Pel sociòleg i periodista Salvador Cardús
(diari “Avui”, 14 de maig de 1997) La publicitat és un instrument
extraordinàriament eficaç de coacció social que segueix estratègies summament
subtils per tal d'orientar les conductes consumistes dels ciutadans en una
direcció determinada. Però, a més, la publicitat és també un mecanisme de
transmissió de valors i de cohesió ideològica, infinitament més sofisticat que
els propis de les societats tradicionals, destinat a catequitzar el ciutadà
modern en els valors dominants d'aquesta societat (...)
Cal observar, doncs, que
la publicitat no és mera informació (...), sinó que l'èxit de les seves
instruccions operatives depèn l'embolcall ideològic que les acompanya. És a
dir, que la publicitat diu què cal fer i, alhora, per què cal fer-ho,
prometent-nos la realització immediata d'un paradís terrenal.
I quin és aquest paradís
terrenal de cares permanentment rialleres i embadocades que la publicitat
promet? De fet, avui dia la subtilitat de les estratègies publicitàries permet
que no s'hagi de construir un únic paradís coherent, com el cel cristià, sinó
que es poden oferir olimps a mida de cada segment de mercat que prèviament ha
establert. la publicitat, doncs, (...) ofereix petits paradisos de butxaca,
accessibles segons l'hora i la data, l'edat i el gènere, l'estat civil i
l'ocupació, la classe social i el nivell d'estudis, el nombre de fills o el vot
i de qualsevol altre criteri, caprici o dèria.
(...) Les pobríssimes
pàtries celestials que ens ofereix la publicitat, doncs, no apunten cap a una
casa comuna i eterna, sinó cap a l'ara mateix de la colleta d'amics, i
s'afegeixen a l'obsessió pels dos grans mites mediàtics del nostre temps:
l'actualitat i la novetat. I són paradisos pobríssims perquè no són pas dalt
del cel, amunt, on cal pujar amb esforç i constància, sinó que ens empenyen
avall, perquè ens hi deixem anar sense cap resistència ni reflexió. (...)
En aquest "avall
que fa baixada" de la publicitat, darrerament han aparegut diversos
anuncis televisius que presenten la indisciplina, el descontrol o la insolència
com a estats de l'esperit que mereixen no només la dispensa moral sinó
l'encoratjament, gràcies a la indulgència plenària obtinguda pel consum de
determinats béns. Em refereixo a anuncis com el d'aquell detergent que, de tan
eficaç, converteix l'embrutar-se en una activitat entusiàstica recomanada per
la mare, o el de la Telepizza, que anestèsia momentàniament -via xantatge- uns
nens entremaliats; o el de l'Ikea, que convida a tirar-nos els plats pel cap i
a trinxar tot el parament (...) ; i encara, entre molts d'altres, la sèrie amb
què ens havia obsequiat fa uns mesos la Caixa de Catalunya, amb "generoses
" ofertes financeres que justificaven la insolència d'uns joves davant els
consells prudents dels pares.
Potser no cal
dramatitzar innecessàriament: la publicitat conté bones dosis de sentit de
l'humor i d'exageracions explícites, de manera que una lectura literal del
model proposat en un espot tampoc no correspondria a la que sol fer-ne el
ciutadà corrent.
(...)Personalment, em
sembla mil vegades més educatiu el comentari crític que sobre un missatge
publicitari concret poden fer uns pares quan aquest apareix, que no pas una
prohibició que ens estalviï de veure televisió amb ulls reflexius que ens
permeti renunciar, còmoda-ment, a fomentar l'hàbit d'una visió lúcida i activa.
Dit d'una altra manera: l'aprenentatge de la
capacitat de resistència
i emancipació -sempre
relativa, és clar- davant de la pressió publicitària és una de les oportunitats
pedagògiques més interessants que tenen els pares i educadors en general a
l'hora de transmetre els contravalors que ells consideren que poden arribar a desemmascarar
els fàcils i, com a tals, falsos paradisos publicitaris. És a dir, a l'hora de
proposar les resistències sobre les quals s'haurà de bastir l'esforç d'una llibertat
autèntica, responsable.
La publicitat es planteja…
-Què dir? El missatge publicitari.
-On dir-ho? Quin mitjà físic de suport vol emprar, sigui
estàtic (premsa, exteriors) o dinàmic (ràdio o televisió).
-Quan dir-ho? El moment:
*Del dia: A la TV d'acord amb l'audiència
Què anuncien a la mitja part d'un partit de futbol?, i a la mitja part d'un
“culebrot”? I a la mitja part del Club Super 3?
*De l’any: A quines èpoques s’anuncien col·leccions
i fascicles? A quina època es fan anuncis de torrons, cava o joguines?
-A qui dir-ho? A quin públic em dirigeixo, quin llenguatge faran servir si es
volen adreçar als joves? I si es volen adreçar als avis?
-Quan gastar-hi? És a dir, en quina mesura la inversió
econòmica que faci en publicitat farà augmentar les vendes.
4.3.-La publicitat, art i presència
Si la publicitat és art, és un tipus d'art nou,
al servei d'una finalitat, mentre l'art de veritat normalment és pur. En canvi
la publicitat no utilitza l'estètica com a expressió lliure, sinó mediatitzada
per la motivació de compra.
Però cada vegada més la publicitat agrada
per ella mateixa, com a creació i no pel resultat de venda que provoca.
Això és perillós perquè la inversió publicitària deixa de tenir utilitat
quan el públic observa l'anunci no pel que diu en el missatge sinó per ell
mateix. Ex: Si poso una noia molt poc vestida i molt maca anunciant un cotxe la
gent acabarà per no fixar-se gens en el cotxe, i el missatge llavors no servirà
com a anunci d'automòbils sinó de bellesa femenina.
La publicitat als museus? Potser algun dia,
fora de context, algunes creacions publicitàries mereixeran estar en un museu
de l'art del segle XX. L'anunci haurà perdut la seva capacitat de persuasió i
fascinació del consumidor i serà només art. Aquest és el cas del toro de la
casa Osborne, abans servia per anunciar el brandy Veterano, però ara es
considera un símbol visual i, tot negre, es permet que continuï posat en
carreteres importants, on és prohibit posar-hi anuncis. Per això el d'Esquerra
Republicana el volen tirar a terra ja què consideren que és un símbol espanyol.
La imatge, un univers simbòlic. La
publicitat és una màquina que fabrica universos simbòlics i junt amb la música
dóna pautes de conducta a les generacions més joves. Això abans ho feia la
literatura i la pintura.
Ex: La moda dels Travolta o les noies
Margareth Astor. Al segle XIX les noies s'enamoraven com Madame Bovary o eren
desenfadades com la Dama de les Camèlies, de nom Margarida Gautier.
La nostra cultura remarca i venera la imatge
amb un codi determinat: les noies joves, atrevides, seductores. Els xicots
forts, agressius. Els cossos Danone.
La finalitat de la publicitat i la labor del
publicista és convèncer i aconseguir persuadir. Per això una de les
característiques és la PERSISTÈNCIA, no n'hi ha prou amb una campanya per un
any, cal saber convèncer amb un estil, donar al producte una personalitat que
faci l'anunci RELLEVANT i MEMORABLE, que es recordi fins a un punt que el
producte aconsegueixi tenir una PERSONALITAT. Ex: JASP, un cotxe per a joves
que triomfen perquè en saben molt i saben on volen anar.
El consumidor s'aconsegueix així que així
que s'identifiqui amb el producte, i sembla que sigui real una cosa que no ho
és. Ex: Es una persona molt especial, el seu cotxe és un Mercedes.
La publicitat omnipresent. Presència i
influència de la publicitat
En el món de les marques... Una vegada, en un país no gaire llunyà i sense que a
ningú no li cridés gaire l'atenció, va aparèixer un nou llenguatge; els noms
comuns s'havien substituït per noms propis, que de tant en tant es canviaven
per altres per no caure en la monotonia. D'aquesta manera, per exemple, la
paraula rellotge va ser substituïda pel nom propi Rolex; la fulla d'afaitar va
passar a anomenar-se Gillette; del pa se'n deia Bimbo, etc.
Amb la imaginació, situa't per un moment en
aquest país i llegeix la història següent:
"El Rolex
d'en Carles marcava les 8 del matí. Es va posar el Lacoste verd i els Levi's i
es va prendre una tassa de Cacaolat i unes torrades de Bimbo amb Flora. Havia
quedat que es trobaria amb la Maria a dos quarts de nou davant del Mc Donald's
per anar junts a comprar-se unes Nike.
Abans de sortir,
va recollir les coses que havien quedat a sobre de la taula on havia treballat
tota la nit anterior: va guardar el Rotring i el Cel·lo i va llençar a la
paperera el pot buit i sec de Tipp-ex.
Va agafar
l'Honda i amb deu minuts era al lloc de la cita.
-Et convido a
una Fanta, tinc set. -Fou el primer que li va dir la Maria en veure'l.
-Doncs la
veritat és que a aquesta hora... Vols un Sugus?
-Vinga, és només
un moment, entrem al Mc Donald's.
-Bé, espera que
aparcaré millor l'Honda.
I així van
començar el dia... Després començarien l'anar i venir de sabateria en sabateria per acabar, com sempre
succeïa, indecisos entre aquelles Nike grises de la botiga del centre o les
Ellese blanques que els oferien a la sabateria del barri antic. Entre unes i
altres, havien recorregut quasi tota
la ciutat.
-Entrem en
aquest bar i pensem-nos-ho bé.
-A mi m'agraden
les Nike. -Va dir la Maria entusiasmada.
-Per mi una
Fanta de llimona -va dir en Carles cansat, encara que tant li feia que li
servissin una Fanta com una Estrella o una... Mentre no fossin unes Nike
blanques o grises! Estava totalment esgotat."
Posi una marca a la seva vida:
a)Substitueix en aquesta història tots els
noms de marques de productes per la paraula correcta corresponent.
b) Inventa't una història substituint els
substantius comuns per noms de marques publicitàries.
c) La incorporació d'aquestes paraules al
nostre vocabulari habitual, és favorable o perjudicial per al nostre
desenvolupament cultural com a poble? Per què?
Nosaltres i la publicitat.
Disposes de 15 minuts per respondre les
preguntes següents. Pensa-t'ho bé abans de respondre i, si us plau, fes-ho amb
sinceritat.
1. Escriu el nom de sis personatges de
sèries de TV.
2. Quina marca de tabac és la que ofereix
"típic sabor americà"'
3. Si haguessis de comprar-te un cotxe, quin
et quedaries?
4. Completa aquesta frase: "Els homes
utilitzen..."
5. Els teus coneixements d'electrònica son
(subratlla la correcta): inexistents
baixos molt baixos mitjans
alts molt alts
6. Quin detergent fan servir a casa teva?
(si no ho saps segur, escriu simplement: no ho sé)
7. Explica amb dues o tres frases com és el
"món Marlboro".
8. Subratlla quin instrument t'agrada més: guitarra, piano,
flauta, saxofon, bateria,
violí, altres, cap.
9. Escriu el nom i els cognoms dels alcaldes
de tres ciutats veïnes a la teva.
10. Quina és la millor marca de video del
mercat?
11. Quina és la beguda més popular?
12. Podries descriure breument com és el
"sabor americà"?
13. Quin és, en la teva opinió, el millor
anunci publicitari que has vist o que recordes?
14. Escriu el nom de tots els detergents i
productes de neteja que recordis: detergent de rentar plats, netejar mobles,
lleixius, etc.
15. A quins productes corresponen aquestes
frases publicitàries?
* "Más buenos que el pan"
* "El sabor de la aventura"
* "Lava más blanco"
* "La noche és joven"
16. Escriu el nom de totes les cases
fabricants de guitarres que recordis.
17. Com es diu el conseller de Governació de
la Generalitat de Catalunya? I el d'Indústria?
18. Et deixes influir per la publicitat a
l'hora d'escollir els productes o comprar?
19. Escriu de nom de quatre marques de
pinzells.
20. Cita tres presentadors de televisió.
21. Escriu el nom de totes les colònies,
sabons de bany i xampús que recordis.
4.4.-Models
i funcions
Si mirem amb atenció els anuncis
publicitaris, veurem que una gran majoria ens mostra uns models per imitar, ja
siguin personatges o ambients corresponents a l'alta burgesia rica i poderosa.
En l'afany per sortir de la situació de
mediocritat i rutina econòmica en què es troba atrapat, en el desig de
sobresortir en alguna cosa, l'home de tipus mitjà que viu d'un salari o sou més
o menys just, cau fàcilment en el joc publicitari i intenta accedir a productes
que li sembla que l'acostaran a la manera de viure dels poderosos, d'aquells
que disposen de diners i de fama i que, per tant, poden gaudir de la vida tal
com ell voldria fer-ho.
Així, per exemple, si es cobreix el terra
del seu modest pis amb ceràmica Porcelanosa sentirà que està compartint els
mateixos gustos i el mateix tipus de terra que l'elegant, famosa i admirada
dama que els promou a través dels anuncis publicitaris. Així ell se sentirà per
un moment superior. Però continuarà vivint en el mateix pis, amb el mateix
terra i amb els mateixos problemes.
a) Busca cinc anuncis que demostrin les
afirmacions que hem fet en aquest text. Fixa't en els personatges: la manera de
vestir, l'ambient que els envolta, etc.
b) Trobes correcta aquesta actitud de l'home
de tipus mitjà?
c) Quines altres maneres de sobresortir
d'entre els altres hi poden haver que no sigui a través de la simple possessió
de coses i més coses?
Ara et convidem a fer un safari publicitari.
Es tracta simplement de fer un recorregut per la teva localitat, o per algun
barri o zona si és que és molt gran, intentant reconèixer els reclams d'anuncis
publicitaris que vegis. Pots classificar-los segons el contingut o la forma:
cartells, tanques publicitàries, anuncis dels aparadors, anuncis dels
autobusos, etc..
Pots ampliar el teu safari guardant tota la
publicitat que hagis rebut durant un mes a la bústia de casa. Classifica-la
segons les seves característiques externes: folis, quartetes, díptics,
tríptics, fulletons, etc.. i segons les tintes utilitzades en la impressió: una
tinta, dues tintes, a tot color, etc.
a)Indaga en una impremta quan costa imprimir
un full Din A-4 a una tinta i a tot color. Després, calcula quant pot costar
aproximadament cada fulletó publicitari dels que t'arriben a casa.
b) Com creus que es paga aquesta publicitat?
Passem comptes. T'oferim aquí un model del
que costa l'emissió d'un anunci publicitari de 20 segons a la televisió a
emissores per tot l’estat (tarifes indicatives 2017). Fixa't que el preu varia
segons l'horari d'emissió:
De 20’30 a 21’00: de 7.700€ (Cuatro) a 18.000
€ (Antena 3).
De 21’30 a 23’30: de 10.500 € (La Sexta) a
22.000€ (Antena 3).
De 00’00 a 1’30: de 8.500 € (Tele 5) a 1.600
(La Sexta).
Funcions de la publicitat. Com hem dit, la
publicitat té incidència en els valors col·lectius, tan de caire social com pel
que fa a pautes de comportament. La publicitat genera perjudicis, necessitats,
expectatives, ajuda o perjudica ideologies. No sols ven productes, també ven
models de vida i de relació social.
Funció econòmica: Activa el consum.
Funció finançadora: Finança els
mitjans de comunicació ja que sense aquesta molts haurien de tancar encara que
tinguessin molt d'èxit i venguessin molt. El perill es que l'anunciant pugui
exercir pressió econòmica sobre els mitjans de comunicació per fomentar una
determinada pressió ideològica o política. Ex: una empresa contamina però fa
anuncis, el diari té por que si diu que contamina li treguin la publicitat.
Funció substitutiva: La publicitat
substitueix l'objecte real per tot un missatge, de forma que en comptes de
vendre una cosa el que fa es parlar de llibertat, naturalesa, pau, tranquil·litat,
etc.
Funció d’estereotipatge: Per la seva difusió massiva la publicitat iguala
gustos, criteris, ideals, etc.
Funció de desproblematitzar: La publicitat acostuma a presentar tots els productes
des de la banda bonica de la vida i oblida problemes i tensions. Ex: No
s'anuncia mai un cotxe situat en una carretera embussada.
Funció conservadora: La publicitat insisteix en parlar-nos d'aquelles coses
que ja sabem i coneixem.
Totes aquestes funcions tenen més o menys
importància depenent de cada cas concret.
Anàlisi del llenguatge
publicitari . Què ens ofereixen els anuncis?
Les principals funcions
de tot anunci publicitari són: cridar l'atenció del públic, despertar-li
l'interès cap al producte o servei ofert, crear-li el desig d'utilitzar-lo i
posseir-lo i promoure-li l'acció de comprar-lo. Però, com ja hem dit, un bon
anunci quasi sempre intentarà vendre'ns una altra cosa que té poc a veure amb
el producte pròpiament dit. A través dels textos i les imatges, un bon anunci
intentarà insinuar la satisfacció d'allò que hem anomenat "necessitats de
la personalitat" del públic al qual va dirigit i, i d'aquesta manera, en
lloc d'una beguda, ens oferirà joventut, dinamisme, llibertat, en lloc de
colònia, ens oferirà èxit amb el sexe oposat, atractiu personal, més
masculinitat o feminitat, segons el cas; en lloc d'un cotxe, prestigi, nivell
de vida, superioritat sobre els altres, etc.
Examina alguns anuncis
publicitaris apareguts en revistes del nostre país. Analitza'n tots els
elements, mira atentament cada imatge i intenta descobrir què és el que de fet
ens estan oferint. Per facilitar-te la feina, t'oferim una pauta d'anàlisi.
Analitza cada anunci i
fixa l'atenció tant en el text com en les imatges. Es tracta de descobrir
quines necessitats de la personalitat de la llista adjunta intenta satisfer el
publicista amb l'anunci.
Necessitats de la
personalitat: exclusivitat, èlit, món exclusiu, ser diferent, ser atractiu, canviar
la imatge, cridar l'atenció, plaer, estil de vida, pujar de nivell, ser
important, joventut, sentir-se jove, elegància, distinció, alegria, dinamisme,
diversió, bona vida, viure bé, lluir-se, quedar bé, moments de felicitat, personalitat,
estil personal, homenia, masculinitat, capacitat de seducció, lligar, èxit amb el
sexe contrari, ser popular, ser conegut, perdre la timidesa, esperit d'aventura,
feminitat, ser dona, companyia, amistat, integració al grup, experiència, llibertat...
4.5.-Ordeno i mano... ,
però també insinuo
Ja hem dit que l'objectiu
de tot missatge publicitari és provocar en el públic el desig de posseir un
determinat producte o utilitzar un determinat servei. Per aconseguir-ho, els
tècnics publicitaris, utilitzen tots els recursos possibles perquè saben que hi
ha públics distints i, per tant, reaccions també distintes, i per això el
llenguatge que s'ha d'utilitzar, la manera de cridar l'atenció i la manera de
dir les coses s'han de tenir molt en compte.
És comú trobar en els
anuncis publicitaris missatges imperatius, eslògans o frases que més que
recomanacions semblen ordres: "Rompe!" (Bitter Kas), "West... y
pásate!" (cigarrets West), "Enrólate!" (Cutty Sark), "Corre
a divertirte" (Peugeot Talbot).
Però també és comú trobar
missatges que no diuen les coses directament, que simplement semblen
insinuar-nos el que hem de fer. Un exemple clar d'aquesta "manera de
parlar" de la publicitat és la frase tantes vegades sentida o llegida:
"Els homes utilitzen Abanderado", en la qual s'insinua que qui no
utilitza roba interior de la marca Abanderado probablement no és prou home.
Segons la manera en què
es dirigeixen al públic, és a dir, segons la forma de crida publicitària, els
anuncis poden classificar-se en dos tipus diferents:
a) Anuncis d'acció
directa, anomenats també de venda agressiva, que són els que exigeixen una
acció immediata: "Vine a Galerias.", "Posa't uns Lois."
b) Anuncis d'acció
indirecta, anomenats també de venda encoberta, que suggereixen subtilment
l'acció: "Quorum de Puig. L'art de seduir en silenci.", "Els
millors moments es viuen amb Ballantine's.", "Un Martini invita a
vivir."
a) Busca exemples de cada
un d'aquests tipus d'anuncis.
b) Et semblen correctes
aquestes formes de cridar al públic utilitzades per la publicitat?
c) T'agraden les persones
que quan parlen fan la impressió que estan manant, ordenant, com si se
sentissin superiors als seus interlocutors? I t'agraden les persones que parlen
amb indirectes? Relaciona les teves respostes amb el llenguatge utilitzat per
la publicitat
Consum i
necessitats La publicitat treballa també en el camp de la psicologia del
consumidor i en els anuncis ressalta allò que en diem
QUADRE DE
NECESSITATS DE MASLOW:
a) Allò que
satisfà les necessitats biològiques.
b) Allò que
ofereix seguretat.
c) Allò que
potencia l'estima i l'acceptació entre els altres.
d) Allò que
facilita el prestigi o estatus social.
e) Allò que
reafirma la pròpia satisfacció o autoestima.
f) Allò que
indica èxit.
g) Allò que
promet independència.
Això ens permet fer
una tipologia de productes:
1. Productes de prestigi: Potencien l'estatus social i marquen públicament l'èxit.
Els cotxes.
2. Productes de maduresa: Reafirmen la pertinença de qui els compra al món dels
adults. Tabac, alcohols.
3. Productes d'ansietat: Ajuden a alliberar de preocupacions. cafè, productes que
aprimen, matalassos.
4. Productes bàsics: Que tothom necessita molt sovint i que sembla que no s'haurien
d'anunciar, però s'anuncien per la competència entre els fabricants. L'aigua,
el pa, les sopes.
Allò que diu sense
dir-ho. Un recurs molt utilitzat pels publicistes per atraure l'atenció
del públic és la utilització de paraules o frases que tenen un clar doble
sentit o que adquireixen aquest doble sentit quan van acompanyades d'una
determinada imatge. Són paraules que a l'anunci connoten alguna cosa molt
diferent a allò que en altres circumstàncies expressarien. Aquí te n'oferim
alguns exemples: "Juegos de cama", "En venta", "Voulez-vous
Cointreau avec moi?", "Mantener fuera del alcance de los niños"
a) Què es pretén
insinuar amb cada anunci?
b) Què és el que ha
d'estar "fora de l'abast dels nens"?
c) Quan parlen de
"juegos de cama", ens estan venent simplement llençols?
d) Una manera de dir
"fer l'amor" a França és la frase "Voulez-vous coucher avec
moi?". Trobes alguna semblança entre aquesta frase i l'anunci de
Cointreau?
e) Què connota una dona
que està "en venda"?
f) Què és el que s'està
oferint a tots aquests anuncis? Ho consideres correcte, incorrecte, positiu o
negatiu, normal o excessiu?
En un anunci hi tenim:
LA IMATGE: que pot ser
-fotografia, amb trucatges o sense.
-dibuix, que pot correspondre a diversos estils o
èpoques.
EL TEXT: Acostuma a
fixar i donar potencial a la imatge.
L'ESLÒGAN: És la recerca
d'una "frase feliç" que ho resum tot, en la que s'utilitzen
metàfores, reiteracions, etc..
S'intenta trobar una
expressió enganxadissa entre tot l'allau de publicitat que arriba al públic.
L'ANAGRAMA: És la imatge
que caracteritza la marca, com el triangle verd de "El Corte Inglés".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada