Material elaborat i reelaborat entre el 1990 i el 2016 a partir de fonts molt diverses i ajustat als crèdits de "Publicitat" a Formació Professional Administrativa, i posteriorment al de "Competència informacional" al segon cicle d'Educació Secundària Obligatòria, sempre al Col·legi Vedruna-Sant Elies de VIlafranca. Inclou alguns exercicis i qüestionaris.
D’entrada
1.- A
l’hora del “Big data”
2.-Competent
en informació
D’entrada
Has
pensat mai en la quantitat d’informació que els mitjans electrònics posen al
nostre abast a la xarxa, o potser hauríem de dir les xarxes: xarxa
d’informació, xarxa de lleure, xarxa social... i cada dia que passa s’hi
afegeixen nous elements i mitjans, i a cada minut, a tot el món, centenars de
noves pàgines s’incorporen a aquest univers inabastable que són les xarxes.
En
pots fer una prova molt senzilla, agafa un cercador a internet i posa-hi
justament aquesta paraula: “internet”, observa tot seguit el resultat que et
dóna, els centenars de milions d’entrades que té aquesta paraula. Si dos dies
després tornes a fer la prova veuràs que el nombre de pàgines ha augmentat.
Certament,
tenir temps de revisar ni que sigui només algunes d’aquestes pàgines ens
portaria setmanes o mesos de feina, de manera que convé que et preguntis si és
possible navegar en aquest immens oceà sense ofegar-se o simplement si el que
has de fer és agafar la primera pàgina que sobre un tema et doni un cercador.
Saps com ordenen les pàgines els cercadors? Has pensat que agafar el primer que
es troba comporta el risc de ser manipulat fàcilment?
[...]Mentre Montaigne passava en
silenci llargs trams del dia que omplia de pensaments i reflexions, nosaltres
ens barallem contra la cridòria que surt permanentment de les pantalles [...]
Tant estímul exterior ens allunya de l’art més gran de tots, el que proposava
Montaigne: seguir sent un mateix, perquè per aconseguir-ho calen llargues hores
de reflexió [...] S’han acabat els períodes de silenci, qui va caminant no
produeix pensaments caminats, va consumint allò que surt del seu mn3 i li entra
per l’orella, el que viatja en metro aprofita el temps per parlar per telèfon o
per respondre un correu electrònic i qualsevol moment lliure s’omple amb la
informació il·limitada que produeix la pantalla del telèfon o de la tauleta...”
Jordi
Garcia Petit. El pensament vagabund. ”El País". 7 de setembre del
2013.
També
hi ha qui ho veu com un desig:
Durant els primers anys del segle XXI,
els avenços tecnològics s’han posat al servei d’un desig nou de trinca: el
desig de ser interromput. Els telèfons mòbils ofereixen una àmplia gamma de
vibracions, músiques, sorollets i il·luminacions perquè puguem triar la manera
com serem interromputs per trucades. SMS, DM, whatsapps, missatges de veu,
pokes i formes de comunicació encara més refistolades. Si passa gaire estona
sense que t’interrompi ningú no existeixes o, encara pitjor, ets un loser.
Vicenç Pagès Jordà. No molesteu, “El
punt. Avui” Sup. Cultura,18.06.2017.
I
alguns ja han començat a anomenar el mòbil “arma de distracció massiva”:
Anem per la vida amb una arma de distracció massiva a la butxaca.
Amb un dispositiu meravellós que posa el món a l’abast de la nostra mà, sí, amb
un artilugi que és la porta al coneixement, o com a mínim a la informació. Però
en aquest objecte que ha canviat la nostra manera de viure hi fan niu,
amagades, tota una colla d’aplicacions que reclamen atenció amb homologables
graus d’urgència. I si em perdo alguna cosa? La por a perdre’s alguna cosa –en
anglès, fomo,
fear of missing- provoca recels, de
vegades, angoixa que es multiplica en aquests nous temps.
Benvinguts a l’era de les ments disperses, dels cervells als que
els costa centrar el focus, de les microconversacions i la microatenció, de
persones que per moments tenen la sensació d’operar com un pollastre sense cap
en l’ecosistema digital (si no ho fan, també, a la vida real).
Aquestes píndoles d’informació que consumim a través del mòbil
generen descàrregues de dopamina com les que rep el cervell del fumador en el
moment que encén un cigarret. Per això retornem amb obstinació a la cerca de
nous caramels digitals.
Joseba Elola La era de las
mentes dispersas. “El País”, 25 de juny del 2017.
1.- A
l’hora del “Big data”
L’objectiu
d’aquest curs és ajudar-te a utilitzar la informació, és a dir oferir-te
conceptes, habilitats i actituds davant aquest mar immens que s’anomena el “big
data”.
Partirem
de la base que la informació pot arribar al nostre cervell a través de
diferents llenguatges i suports comunicatius. El nostre cervell processa
aquesta informació i la contrasta amb la que ja té, és el cas molt habitual de
veure una persona que saps que coneixes però fa molt de temps que no has vist,
tot d’una et ve al cap el seu nom o de què la coneixes, de manera que a partir
d’aquell moment actues d’una o altra
forma, ja tens capacitat per decidir la conducta que vols aplicar a aquella
persona o situació determinada.
Aquí
intervé també la intel·ligència que no només rep la informació sinó que també
l’emmagatzema a la memòria, sovint la reté i quan li cal la recupera de manera
voluntària sempre que sigui del seu interès, per això hi ha coses que recordem
amb el pas dels anys, que no oblidem mai de la vida, i altres que no tenen cap
interès per a nosaltres i ben aviat desapareixen de la nostra memòria.
Però
la capacitat de la nostra intel·ligència és limitada, tenim capacitat per per
plans, raonaments, per resoldre problemes, fer abstraccions, comprendre idees o
processos complexos i per aprendre, però davant l’allau de dades que ens planteja
el món actual hem d’aprendre a actuar per no quedar col·lapsats d’informació.
Així les coses ja no es parla d’intel·ligència sinó de 7 intel·ligències,
capacitats o aptituds que els éssers humans desenvolupem en diversa mesura
d’acord amb les nostres aptituds personals, de la mateixa manera que hi ha qui
té traça per dibuixar o fer esport i altres la tenen pels problemes matemàtics
o per aprendre idiomes i expressar-se.
Enfrontar-se
a l’allau d’informació, al “big data”, implica comptar amb eines en els
·
Processos de cerca d’informació.
·
Processos de tractament d’informació.
·
Processos d’ús de la informació.
Amb
l’objectiu que d’aquest informació en puguis treure allò que de veritat
cerques, és a dir EL CONEIXEMENT.
També
tu ets “big data”
Aquest
oceà d’informació, però, ens afecta també de manera personal a cada un de
nosaltres, tot en formem part. Imaginem una conversa telefònica en un futur
molt proper:
.-Hola!
Gondon’s pizza?
.-No,
vostè ha trucat a Google pizza.
.-M’hauré
equivocat de número, perdoni!
.-No,
no, senyor. És que Google l’ha absorbit.
.-D’acord,
prengui nota de la comanda.
.-Prenc
nota, vol vostè el de sempre?
.-El
de sempre? Que em coneix?
.-Segons la nostra base de dades en
els darrers dotze mesos hempre ha demanat pizza de massa fina amb formatge i
salsitxa.
.-Sí!
És això...
.-Li
recomano que provi la de formatge fresc, rúcula i tomàquet sec.
.-Què?
Odio les verdures!
.-Ja, però té colesterol.
.-Com ho sap?
.-Hem creuat les dades del seu telèfon
fix a través de les subscripcions. Tenim els resultats de les seves analítiques
de sang dels darrers 7 anys.
.-Val, però no vull aquesta pizza! Ja
estic prenent la medicació...
.-Perdoni però no està prenent la
medicació de manera regular. Segons la nostra base de dades comercial vostè
sols va comprar una caixa de 30 pastilles contra el colesterol a la xarxa de
farmàcies, fa quatre mesos.
.-He comprat més en una altra
farmàcia.
.-No apareix a l’extracte de la seva
targeta de crèdit...
Com ens afectarà el “big data”.
Apostes...
(Adaptació
de https://www.devrant.io/rants/605665/hello-gordons-pizza-no-sir-its-googles-pizza-so-its-a-wrong-number-no-sir-google)
Un diàleg
com aquest en un futur immediat potser esdevindrà possible, ho sabran tot de
nosaltres perquè tots els nostres moviments, allò que comprem, allò que tenim,
els diners que guanyem, els impostos que paguem, els llocs on anem, les
malalties que ens afecten, les pàgines d’internet que visitem, els telèfons als
que truquem, la xarxa social amb la que ens comuniquem... tot està
informatitzat i creuar aquestes dades a la xarxa amb els potents ordinadors que
hi ha en l’actualitat permet fer una “fitxa” de cada un de nosaltres, una fitxa
plena de dades i de referències.
Sovint
parlem de valors, de pensament crític, de llibertat, de desigualtats socials...
i fem servir la tecnologia com una eina que ens ofereix informació. Pensem que
aquesta informació vol dir llibertat de decisió però l’altra cara de la moneda
és la informació de nosaltres mateixos que posem a l’abast de tothom, és el
“big data”. Per això reclamem que ens respectin la nostra privacitat i els
governs han començat a posar en funcionament mecanismes de protecció de
dades... però el futur encara està per veure. Hauríem de poder decidir què fem
amb la tecnologia abans que aquesta decideixi què vol fer amb nosaltres.
Per
saber-ne més sobre el “big data”:
https://www.ibm.com/developerworks/ssa/local/im/que-es-big-data/index.html
2.-Competent
en informació
Què
vol dir “saber”? Fins fa unes dècades aquest verb volia dir, tal i com remarca
el diccionari, tenir assolits uns coneixements sobre una temàtica determinada,
però ara “saber” és saber accedir al saber, és el que el professor i filòsof
Ferran Sàez anomena la confusió entre el coneixement i la possibilitat
d’accedir-hi, de manera que mica a mica la cultura ja no té res a veure amb la
forja o la construcció del caràcter d’una persona, fins no fa gaire la cultura
no era només saber coses, sinó també
constituir-se com a ciutadà, com a persona, però ara aquesta dissociació entre
el saber i el poder accedir-hi s’ha trencat de manera que la cultura està
deixant de tenir un valor formatiu profund i ha esdevingut únicament
informació.
Cerquem
informació quan tenim necessitat d’ampliar els nostres coneixements, sigui per
simple curiositat o amb alguna finalitat concreta. Si no trobem aquesta
informació o no la sabem trobar, si la informació que trobem és poca o inexistent
o si en trobem massa, en tots els casos tenim un PROBLEMA INFORMACIONAL.
Per
solucionar un problema, però, el primer que cal és tenir una consciència clara
del problema. A les properes lliçons aprendrem a enfrontar-nos a aquesta
situació emprant diversos passos, el camí podria ser:
1.
Definir QUIN PROBLEMA TINC.
2.
Buscar FONTS D’INFORMACIÓ.
3.
Avaluar si SÓN FONTS FIABLES.
4.
Recollir i ANALITZAR LA INFORMACIÓ
5.
Finalment UTILITZAR LA INFORMACIÓ.
Es
tracta del procés anomenat de les tres “TR”:
·
TROBAR
·
TRACTAR
·
TRASPASSAR
Una
pràctica:
En una propera lliçó farem referència a la
C.D.U. però fins ara possiblement no n’havies sentit a parlar mai.
Pots cercar una breu informació sobre la
C.D.U. a la xarxa?
Per a
fer-ho et cal seguir els cinc passos que hem indicat abans
1.
El problema que tinc és saber que és la C.D.U.
2.
En un buscador de la xarxa cerco fonts
d’informació
3.
Miro de les pàgines que procedeixen a veure si
considero que són fiables.
4.
Analitzo la informació que trobo i en
subratllo els aspectes més importants.
5.
Utilitzo aquesta informació quan me la demana
el professor.
Com
pots veure les habilitats que necessita un lector en l’era digital que estem
vivint són diferents de les que calien
quan tota la informació era en paper. Ara tenim molta més informació a l’abast però això comporta igualment dificultats
afegides que hem de tenir en compte.
La
civilització està traspassant la informació i la cultura que només era en oral
paper, a una informació i una cultura que, a més, és digital.
·
La cultura oral de l’explicació del professor o
en paper als llibres era cara, feia respecte i era molt
fiable. Si quedava escrita era
per sempre i el seu contingut havia estat convenientment comprovat i avaluat
abans d’esdevenir lletra impresa.
·
La cultura digital de les xarxes és barata o gratuïta, és actualitzada, però fa poc respecte i no sempre és fiable. Allò que
queda penjat a la xarxa es pot canviar sempre que es vulgui, d’aquí que algunes
vegades no hagi estat convenientment comprovat, quan esmentis una informació
concreta has d’indicar sempre el dia que ha estat consultat i sempre és
preferible que guardis una captura de pantalla de la pàgina.
Una
altra pràctica:
Cerca informació sobre el que hi ha a la
Biblioteca del Congrés de Washington (USA)
·
En
paper a una enciclopèdia.
·
A la
xarxa.
El primer que observaràs és una diferència
entre el que diu una i altra, la de la xarxa –si és fiable- està molt més
actualitzada.
També
és possible, però, que la informació que trobis a les xarxes no estigui
actualitzada. Com recordarem més endavant, la xarxa és també un immens
departament d’objectes perduts, hi ha moltes pàgines que no estan actives,
simplement han quedat allí abandonades, de forma que el que cal és mirar quin
dia ha estat actualitzada, si és recent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada