Dissabte passat moria als 95 anys l'escultor barceloní Josep Ricart Maimir, autor de la imatge de sant Fèlix que presideix els actes religiosos de Festa Major, així com la Mare de Déu amb el Nen que presideix l'absis de Santa Maria. Recollim tot seguit l'entrevista que li vam fer el 1994 amb motiu de l'exposició d'escultures que va presentar a la Capella de Sant Pelegrí del Museu de Vilafranca. La vam publicar a "El 3 de Vuit" del 26 d'agost de 1994.
Josep Ricart, 35 anys després del seu sant
Felix
“Per a l'escultura no m'interessen noms o
fets concrets sinó el simbolisme dels fets humans"
"Mossèn Trens va ser el pare
espiritual d'una colla d'artistes de nom"
"Com a màxim creador de transformacions
Picasso és únic, però no accepto la seva moral"
Divendres de la setmana passada s'inaugurava a la capella de Sant Pelegrí
una completa mostra de més d'un centenar de peces de l'escultor Josep Ricart i
Maimir. En la significació de l'esdeveniment, talment com un reconeixement de
gratitud, hi ha el fet que Ricart és l'autor del sant Fèlix que, ara en fa 35 anys,
va substituir a la tradicional imatge del sant de bigoti i perilla, d'acord amb
la denominació popular. La nova imatge del màrtir, elaborada a partir d'una
talla barroca que es conserva al Museu de Vilafranca, també és present d'alguna
manera a la mostra ja que s'hi exposa la que Josep Ricart va fer a la mateixa
mida de l'original, és a dir el sant Fèlix petit, el que surt en la capta.
.-És molt poca cosa per a un artista, ja
que és una còpia, una labor artesana. Jo llavors tenia relació amb el doctor
Trens, hi tenia una gran amistat i ell era el que em feia arribar encàrrecs d'art
sacre, on hi havia coses de creació, altres d'imitació i algunes de còpia com
el sant Fèlix vilafranquí. L'encàrrec en concret, però, me'l va fer el doctor
Melo que crec que llavors era l'alcalde.
Santa Maria al fons, sant Fèlix al davant, les dues obres vilafranquines de Josep Ricart
.-El vostre sant Fèlix és, per tant, una còpia ampliada del que hi
ha al Museu?
.-En realitat en van deixar les mans
lliures per a fer-lo una mica més estilitzat del rostre, ja que el model era
d'un recargolat barroc, jo el vaig fer potser una mica més dolç de cara, una
mica més litúrgic. Recordo també que em van demanar que no pesés gaire, llavors
calia fer l'exterior però intentant que per dins fos molt buit, tot plegat va suposar
una certa complicació, és diferent d'una imatge que ha d'estar fixa en un altar,
que llavors pot pesar tant com es vulgui.
.-En el cas vilafranquí‚ és una talla en fusta?
.-Ara no recordo ara exactament si és
fusta de til·ler o de flandes, però eren les que utilitzava més en les
imatgeries. Llavors són una colla de taulons que s'encolen d'esquena al cor per
tal d'evitar que s'obrin i es facin esquerdes. Es fa en forma de caixa i
llavors es va treballant i es posen suplements, com a l'interior del cap i a la
base que es lliga per tal d'evitar que amb els canvis de temperatures puguin
aparèixer esquerdes. La majoria d'imatges que he realitzat, però, no són
pensades per a treure en processó.
.-Hi ha un moment que l'obra deixa de pertànyer a l'artista per constituir
una identitat col·lectiva, com pot ser el cas de sant Fèlix després de 35 anys?
.-Si és així ho haurem d'agrair a aquells
senyors que van viure a l'època barroca i que van fer aquella talla petita de
Sant Fèlix, que va ser la que jo vaig copiar amb el màxim de fidelitat possible,
com us comentava.
Imatgeria religiosa
.-Quina és la vostra línia de treball i formació?
.-Vaig ser primer uns sis o vuit anys
d'aprenent a un taller d'art religiós a Vic, després vaig passar a estudiar a
l'Escola Superior de Belles Arts. En aquells anys vaig treballar molt en imatgeria
religiosa per a Montserrat, allí hi vaig fer la Verge de la Cova, la Verge dels
Requetés, el sant Miquel de pedra del camí de Sant Miquel i el fris dels adéus,
amb una colla de figures. D'imatgeria en vaig escampar per tota Catalunya.
.-També recordo especialment els anys de
professor a Belles Arts, es treballava amb llibertat, era una cosa consistent.
Quan va passar a ser Universitat es va perdre una mica aquest caire i va passar
a ser una cosa més burocràtica, més teòrica i condicionada, és clar que va
entrar molt més jovent, però es va desbordar i ja no em vaig veure capacitat.
Els alumnes si no els pots conèixer, tractar de tu i veure els sentiments i personalitat
de cada un, i poder respectar la seva creativitat, llavors veus que se
t'escapen, era un procés d'ofici, però no sabies fins on arribava la seva
creativitat perquè quedava amagada.
.-A Catalunya hi ha una línia, una escola d'art religiós en la que
us considereu inserit?
.-Jo no hi veig una escola, tot i que hi
ha en Monjo que a mi m'entusiasma, en Marés, tot i que a mi no m'acaba de convèncer,
i en Rebull que com a religiós no m'acaba de pesar, el trobo massa humanista,
una escultura molt freda d'emoció.
.-Hi havia d'haver una època -penso en el Congrés Eucarístic i en Mossèn
Trens- on l'art religiós va tenir a casa nostra una empenta notable?
.-Evidentment, va ser l'hora de la
restauració, tothom feia fer imatges i coses... ara, però, ja no treballo tant,
hi pesen els anys. Tot i això a l'exposició hi ha també alguna Verge de talla com
a mostra de les diverses que he fet, com la que teniu a la basílica de Santa
Maria jo vaig fer una estilització que recordava la imatge gòtica, però
finalment es va voler que fos la gòtica. Situats en referències vilafranquines
podria esmentar-vos la tomba del bisbe Torras, a Vic, on hi ha una Verge de Montserrat
meva.
.-Quin paper hi jugava Mossèn Trens en tot aquest moviment d'art sacre?
.-Era considerat com l'home més competent
en art litúrgic aquí a Catalunya, per això aconsellava i orientava, tot i que
recordo molt bé la seva exigència, era una mena de pare espiritual d'una colla
d'artistes que ja tenien un nom.
Diversitat creativa
.-Quins materials utilitzeu en les vostres obres?
.-Quasi tot és fang, el bronze només el
faig servir sobre encàrrec perquè no he disposat mai d'un capital per a
utilitzar-lo. Com que sovint són temes socials tampoc hi ha moltes vegades la
voluntat de fer una gran inversió en un bronze, és clar que també tinc temes
totalment populars, de tipus gairebé tradicional, com les sardanes. He
treballat també el marbre i la pedra, de pedra artificial és el monument que
tinc a la barcelonina rambla del Poble Nou, és dedicat a Josep Trueta que era
fill d'aquest barri.
.-Quin tipus d'obra presenteu a la capella de Sant Pelegrí?
.-D'entrada he de dir que em pensava fer
l'exposició en una sala normal, quan vaig veure l'espai de Sant Pelegrí vaig
quedar astorat, tot i que el marc és idoni per escultures per les possibilitats
de volum que ofereix. Hi he posat una mica de tot, fins i tot hi ha un exercici
de tors que jo feia fer com estudi, es a dir la transformació d'una idea, anar-la
transformant. Ho considero interessant com exercici gramatical, d'aquí que presento
un tors transformat en diferents tipus de línia i d'estil en deu o quinze
peces.
.-El llenguatge actual de l'escultura va cap a aquesta transformació?
.-Té les seves coses positives, tot i que
els acadèmics critiquem molt l'abstracte, però també ha aportat coses bones i
positives, en especial a partir de Picasso. El que succeeix és que jo no li dono
tan valor com li donen, això que hi posin tants zeros al darrera m'indigna
perquè jo sé que l'esforç d'aquella obra no és tant, ni tampoc el valor perquè
no han passat cent anys per a poder-la valorar correctament.
.-Com analitzeu l'obra de Picasso?
.-Com a creador de transformacions Picasso
és, sens dubte, el màxim, des del meu punt de vista, però no m'interessa la
seva moral. Quan s'agafa l'essència de Picasso i les seves estilitzacions,
llavors es deriva cap a l'escultura que fa en Subirats, que segueix la mateixa
escola.
Escultura social
.-Quines temàtiques heu treballat, a més de la imatgeria religiosa?
.-Les peces de creació són una altra història,
un capítol a part. Tinc peces diverses, des d'aquelles purament populars fins a
aspectes satírics o altres de caire simbòlic, com pot ser el cas de l'home
trencat o la dona trencada, o dedicades a la família, al matrimoni, o l'ocell i
la pau, i altres dedicats al bon samarità o a les races humanes. A mi no
m'interessen els noms ni els indrets, podríem parlar de Bòsnia o de l'Africa,
però és igual el que m'interessa és l'acció que han fet o han patit... el que
en podríem dir el simbolisme dels fets humans. Una mica tot això ho vaig
expressar al meu Via Crucis social.
.-Què
volíeu dir amb això del Via Crucis Social?
.-Canviar el portar la creu, per exemple,
per creus més actuals com la discriminació... era una forma de buscar relacions
que llavors van ser considerades molt atrevides, tenint en compte també que érem
als anys del franquisme, les formes eren masses i aquí caldria trobar-hi el
tractament estàtic. Llavors era agosarat, unes cinquanta peces d'aquesta temàtica
en els anys del franquisme, però com que vaig fer l'exposició a l'Aliança del Poble
Nou, al meu barri, no va tenir ressò ni transcendència més enllà d'aquest àmbit.
Marcat per una evident senzillesa i humilitat que no amaga unes fondes
conviccions religioses, Josep Ricart ens parla encara d'altres obres seves
mentre visitem el seu estudi i el monument que ell va realitzar a la rambla del
Poble Nou, ens comenta un homenatge a Torras i Bages, amb la dignitat, els
Xiquets de Valls, el blat, l'escut, els treballadors. Situats en referències vilafranquines veiem unes mans que aixafen raïms i unes altres que
fan castells, el referent essencial de la seva obra a Vilafranca, ara a més de
la Mare de Déu de la basílica, és aquest sant Fèlix que ha transcendit la
mateixa labor de l'artista per a esdevenir identitat col·lectiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada